Nieuwsbrief-BvS-september 021

Dit is de Nieuwsbrief van de Beroepsvereniging voor Stoelmasseurs van september 2021.

Onderwerpen in deze nieuwsbrief:

• Van het bestuur
• Agenda
• Terugblik workshops 12 september 2021
• Uitslag fotowedstrijd zomer 2021
• Belastingtip van de maand: bezuinig niet op zaken waar je geen verstand van hebt

Van het bestuur

Wandelend met Baloo merk ik dat we nu toch echt richting herfst gaan, al zou je het gezien de temperatuur niet echt zeggen. Al jaren doen wij geregeld het zogenaamde ‘schemerloopje’, en het valt me op dat Baloo en ik dan steeds vroeger op de avond op pad zijn. Ook de kleuren hier bij mij in het duin veranderen langzaam maar zeker.
We zien de strandhuisjes weer verdwijnen richting winterstalling, en dat betekent dat het strand binnenkort weer van ‘ons’ is ….. Heerlijk!
Schemer
‘Schemeren’ is in dit jaargetijde ook zoiets waar ik intens van kan genieten. Gewoon op de bank ploffen, en met een bakje thee in de hand naar buiten kijken richting duin. En dan? Niks, alleen maar ervaren hoe het langzaam donker wordt, buiten en binnen, en even reflecteren op de voorbije dag. Daar kan voor mij geen tv-programma tegenop.

In mijn dorp langzaam aan richting rust dus …… maar dat geldt zeker niet voor de BvS! Afgelopen zondag hadden we voor het eerst sinds lange tijd weer twee live workshops op onze nieuwe locatie bij de NGS.
We moesten allemaal nog even inkomen (enkelen stonden nog bij Esoterra, anderen door de slagboom bij nummer 10 ipv 26), beetje rommelen met de leslokalen en de tussenwand, hoe toveren we cappuccino uit het koffieapparaat, gedoe met de weigerachtige vaatwasser…

Al met al kijken we terug op een superdag! Dat blijkt ook wel uit alle enthousiaste terugblikken op de workshops verderop in deze nieuwsbrief. Dat belooft wat voor de workshops die nog volgen de rest van dit jaar!

Verder was het genieten geblazen van alle foto’s die we mochten ontvangen na onze Facebook-oproep ‘deel je mooiste zomerfoto met ons’.
Inmiddels hebben we een winnaar die er met de mooie BvS prijs  vandoor gaat.
En wie dat is, zie je ook verderop!

Geniet van de mooie herfstkleuren en tot snel op één van onze workshops de komende maanden.

Monique Koopman
Bestuurslid BvS

• 3 oktober Guasha voor op de stoel (VOL)

In deze workshop leer je guasha technieken om toe te passen over kleding heen tijdens een stoelmassage, het geven van een hoofdbehandeling, op een verantwoorde manier.

3 oktober 10:0016:00 at NGS Bilthoven

• 3 oktober De digitale wereld

Niet alleen masseren is belangrijk, maar zeker ook hoe word en blijf je zichtbaar in deze digitale wereld. 3 oktober gaan we hier verder op in en behandelen we LinkedIn en de Website met docenten Ginger Lebbink en Martin Velthuizen.

3 oktober 10:0016:00 at NGS Bilthoven

• 17 oktober Bamboe massage voor op de stoel (VOL)

Op zondag 17 oktober 2021 organiseert de BvS de workshop BamboeMassage op de massagestoel, gegeven door Christina Soemarnie Blei-Amatdoelrasit van SoeReiMas.

17 oktober 10:0016:00 at NGS Bilthoven

• 14 november workshop TRE en Critical Alignment Yoga

Judy

Op 14 november organiseert de BvS de workshop TRE en Critical Alignment Yoga. Wist je dat je stress en spanning net zo makkelijk kunt ontladen, als dat je het vasthoudt? Daar gaan we in deze workshop samen onderzoek naar doen.

14 november 10:0016:00 at NGS Bilthoven

• 12 december

Save the date

Save the date! We zijn in overleg met docenten. Boeken kan vanaf 12 oktober.

12 december 10:0016:00

• Hoofdpijnmassage 12 december

Workshop Hoofdpijnmassage door Steve Lomas. Inhoud volgt nog. Inschrijven kan vanaf 12 oktober.

12 december 10:0016:00 at NGS Bilthoven

Terugblik workshops 12 september 2021

Workshop Bamboe massage op de massagestoel

Andrew:
Instructie tijdens workshop Bamboe massage op de stoel - 12 september 2021Afgelopen zondag 12 september heb ik deelgenomen aan de workshop Bamboe Massage op de stoel, gegeven door Christina Soemarnie Blei-Amatdoelrasit van Soe Rei Mas.

Ik had deze workshop een aantal jaren geleden al bijgewoond, maar er geen vervolg aan gegeven en wat ik er opgestoken had, was inmiddels ver weggezakt. Mijn doel voor deze keer was: een herintroductie en daarna door! Goed dat ik het nog een keer deed, want het was nog leuker en interessanter dan ik mij kon herinneren.

Christina heeft het masseren van huis uit meegekregen. Zij is geboren in Suriname, als dochter van Javaanse ouders. Al op 7-jarige leeftijd liep zij over de ruggen van menig familielid en toen is eigenlijk haar carrière begonnen.
Ook met bamboe is zij opgegroeid; bamboe die de tuin siert, bamboe waarvan werktuigen, meubelen en andere producten worden gemaakt én bamboe die gegeten kan worden. En met bamboe, zo leerden wij, kan dus ook worden gemasseerd!

Na een korte kennismaking begonnen we met het eerste deel van de workshop: het onderhoud. En dan het onderhoud van de masseur zelf welteverstaan. Het behandelen van je eigen lichaam: opschonen van gebieden waar het pijn doet of waar het gevoelig is. Hoe meer opgeschoond en ontspannen je zelf bent, hoe meer je de ander kunt uitnodigen tot ontspanning. Maar daarvoor hadden we natuurlijk wel een bamboestok nodig. Die werden geleverd door Kyra Gunneweg (Bammas). Alle deelnemers kregen er één cadeau van de BvS 🙂 De bamboestok wordt gebruikt in diverse lengtes en diktes, rond en halfrond, die allemaal voor verschillende technieken en met verschillende intensiteit kunnen worden gebruikt.

Terugkomend op het onderhoud: de stok is letterlijk een verlengstuk van je arm, waardoor je bij jezelf plekken kan masseren waar je zonder niet bij kunt. Christina’s motto: “Wees je instrument!”. Eén zijn met de bamboestok voor een effectief resultaat.
Vooral zachtheid in handen, armen, schouders en ook de rest van het lichaam zijn belangrijk. Let wel: zacht zegt niets over de kracht of de intensiteit die van de massage uitgaat. Goede techniek en goede houding zijn belangrijk; ook hier is het gebruik van het lichaamsgewicht essentieel. En voor ons allen bekend: blijven ademen.
En het mooie voor de masseur is, dat wanneer je bij de massages de bamboestok gebruikt in plaats van je vingers, handen, ellebogen of armen, je deze lichaamsdelen ontziet en zo minder kans loopt op overbelasting en blessures.

Het laatste deel voor de pauze en erna hebben we op elkaar geoefend op de stoel. Christina gaf ons duidelijke en gedetailleerde uitleg. Nek, schouders, rug en billen passeerden de revue. We hebben elkaar onder handen (of liever “onder de stok”) genomen met effleurages, tapotages, en fricties. Natuurlijk om en om behandelen en ervaren, zodat we een complete indruk kregen van het geheel.

En nu maar oefenen om de “dans” met de bamboestok rond de cliënt op de stoel net zo onder te knie te krijgen als Christina. Maar dat zal nog even duren; je wint niet zo maar een gouden medaille tijdens een wereldkampioenschap…!

Janine:
Christina tijdens de workshop Anatomie & bewegingsleer - 12 september 2021Op zondag 12 september vond de workshop Bamboe massageplaats bij BVS te Bilthoven. Veel cursisten hadden zich hier vorig jaar al voor opgegeven, en eindelijk was het zover. Christina Blei gaf deze workshop en dat deed ze met volle overgave en met veel enthousiasme voor haar vak. Ook actief aanwezig was Kyra Gunneweg van BAMMAS Massagestokken.

Christina stelde zichzelf uitgebreid voor aan ons en vertelde over haar massage ervaring die al op 4-jarige leeftijd is begonnen. Daarna deden wij, de cursisten een introductierondje. Ook Kyra vertelde over het tot stand komen van deze mooie massagestokken en de verschillen hierin.
Voordat wij met de les begonnen kregen wij allemaal onze eigen bamboestok uitgereikt met een korte uitleg over het onderhoud en behoud hiervan. Daarna ging Christina ons de technieken laten zien en lichte zij dit uitgebreid toe, en gingen wij aan de slag met deze technieken.

Het ging als volgt: Christina deed het voor en wij die in een kringetje om haar heen stonden met onze stoelen deden het na. Na de overheerlijke lunchpauze ruilden de cursisten van plek en konden de anderen deze technieken gaan oefenen. Zo kon iedereen deze heerlijke massage ook ervaren als klant. Ik heb de dag als behoorlijk intensief ervaren en ben er heel enthousiast over. Ook de omgeving was prachtig en inspirerend. Het was een prima verzorgde workshop en het heeft mijn nieuwsgierigheid alleen maar versterkt.

Christine:
Christina tijdens de workshop Anatomie & bewegingsleer - 12 september 2021Wat een geluk dat ik me had ingeschreven voor de workshop stoelmassage met een bamboestok! Deze had ik niet willen missen! Een aanrader voor stoelmasseurs die hun technieken willen uitbreiden, nog heel lang stoelmassages willen geven én daarom goed voor hun lichaam moeten zorgen.
‘Goed onderhoud’ noemt docente Christina Soemarnie Blei-Amatdoelrasit van SoeReiMas dat. En daar wist ze tijdens de workshop veel en met een enorme passie over te vertellen. Want stoelmassage met een bamboestok biedt je niet alleen de mogelijkheid om je cliënt op een effectieve manier van z’n klachten af te helpen, maar ook om jezelf als masseur in topconditie te houden. De bamboestok ontlast nl. je armen, ellebogen, handen en vingers. En dat kan gewoon tussen de stoelmassages door. Hoe aantrekkelijk is dat?

Al op haar 5e jaar kwam Christina zelf in aanraking met massage. En de technieken werden van generatie op generatie doorgegeven, zo vertelde ze. En met deze workshops geeft ook zij haar kennis weer door. Een zeer ervaren en bevlogen masseuse met een breed scala aan massage-expertise begeleidde ons in de toepassing van de bamboestok massage.

We leerden hoe de bamboestok te hanteren en hoe ermee te sturen. Waarbij de stok het werk moet doen in de ‘zachte’ handen van de masseur en waarbij jij als masseur zo min mogelijk inspanning moet verrichten om zoveel mogelijk effect te sorteren bij je cliënt.
Lange, korte strokes, vijzeltechnieken, cirkels en bouncing op de piriformis, het kwam allemaal aan bod.

Ook het verhaal van de productie van de bamboestok zelf werd enthousiast verteld door Kyra van Bammas. Zij heeft samen met haar partner een bamboeplantage waar bamboe wordt gekweekt. Kyra vertelde over de groeiwijze, de vele soorten en maten en bewerkingen van dit mooie natuurproduct en over de specifieke toepassingen van de verschillende bamboestokken. Zo kun je bindweefselmassage uitvoeren met 2 dunne bamboestokken en guasha (schraap-) technieken met speciale bamboe-attributen. Als klap op de vuurpijl kregen alle 16 cursisten de basis-bamboestok mee naar huis!

Kortom een zeer goed verzorgde en kennis verrijkende workshop op een mooie en ontspannende locatie in Bilthoven. Veel dank aan de Beroepsvereniging en aan de bamboe(stok) en bamboemassage experts!

Bedankt voor jullie leuke terugblikken Andrew, Janine en Christine!

Workshop Anatomie en bewegingsleer voor stoelmasseurs

Cid:
In een leuk groepje van 12 werden we afgelopen zondag intensief bijgeschoold door Steve Lomas in hoe ons lichaam qua botten, spieren, pezen en zenuwen is opgebouwd. Vooral natuurlijk gericht op het geven van een effectieve stoelmassage.
Voor mij – als beginnend lid – een openbaring dat in eerste instantie ook wel wat afschrikt, want zoals gezegd, als je niet weet op welke spieren je werkt, kun je er beter afblijven. En dat zijn er nogal wat, voor de stoelmassage zeker een stuk of 50, waarvan het handig is de werking ervan te kennen en de klachten die ze met zich mee kunnen brengen.

De ochtend begon met het menselijk skelet, waarvan Steve een exemplaar als metgezel meegenomen had. Weer eens een heel ander gezicht op de massagestoel! Aanvullend werd met behulp van een presentatie/app heel duidelijk aangegeven, hoe alles opgebouwd is en functioneert. En dat ‘hands-on’, de masseurs konden tegelijkertijd bij de massées lokaliseren waar alles zat, terwijl de massées dit tegelijkertijd lijfelijk konden ervaren (en stiekem genieten van wat fijne massagegrepen).

Metgezel Steve Lomas atijdens de workshop Anatomie & bewegingsleer - 12 september 2021Op een wit T-shirt, dat iedereen bij aanvang had gekregen en aangetrokken, kon de masseur alle wervels en schouderbladen aftekenen, zodat je een nog beter idee kreeg waar alles zit en waar je op de rug werkt.
Na een korte koffiepauze werden de rollen omgedraaid en mocht de masseur op de stoel plaatsnemen.

Tussen de middag werden we vervolgens getrakteerd op een fantastisch verzorgde lunch en konden we even een terrasje pikken in de heerlijke tuin. Na weer opgeladen te zijn, liet Steve alle belangrijke spieren de revue passeren en konden we ook deze aan den lijve ondervinden en op de T-shirts inkleuren. Dit was soms best ingewikkeld, letterlijk, omdat veel spieren in meerdere lagen zijn opgebouwd en je bij effectieve massage ook die diepere lagen wil bereiken. Soms kan dat alleen met hulpmiddelen.

Tot slot volgde nog een korte quiz om de opgedane kennis te testen. Gelukkig waren er ook mensen bij waarvoor deze workshop een leuke opfrisser was, want al die Latijnse namen blijven niet allemaal even snel en gemakkelijk hangen. Dit vereist toch wat nadere thuisstudie. Gelukkig reikt Steve hier enkele mooie bronnen/apps voor aan. En uitgebreidere verdiepingscursussen.

Ik heb het als een erg leuke, leerzame en inspirerende dag ervaren, met als extra bonus jezelf ook weer eens op de stoel over te mogen geven. Bemoedigend hierbij ook hetgeen door diverse anderen aangegeven, dat alleen een liefdevolle aanraking en eenvoudige massage van de huid, ons grootste orgaan, al zoveel goed kan doen. Een mooi startpunt, dat uitnodigt tot verdere verdieping! Bedankt Steve, bestuur e.a. voor deze mooie en praktische inzichten!

Tilly:
Zondag 12 september mochten we met de beroepsvereniging weer samenkomen in het pand van de NGS in Bilthoven. Een prachtige locatie met hele fijne mogelijkheden om even lekker buiten te zitten en gezellig samen te zijn. Wat mij betreft is dit een hele fijne plek en kom ik hier graag vaker. Ik had me ingeschreven voor de workshop Anatomie en bewegingsleer bij Steve Lomas.

Deelnemers tijdens de workshop Anatomie & bewegingsleer - 12 september 2021Een welkome herhaling van kennis van het menselijk lichaam. Steve stelde zich voor en na een kort voorstel rondje, om de anatomie kennis te testen, kregen we allemaal een wit t-shirt.
De ochtend werd gebruikt om de botten te benoemen en de ligging en functies te bekijken. Steve legde uit hoe spiergroepen samenwerken en ging dieper in op de functies van de afzonderlijke spieren. Ook gaf hij aan hoe de richting van de vezels liepen en benadrukte de aanhechtingen aan het bot.

Na de uitleg mochten we op het t-shirt de botten en de spieren tekenen. Op deze manier met deze informatie bezig zijn geeft toch een speels effect, terwijl het heel helder is uitgelegd. Iedereen was druk in de weer met de verschillende kleuren stiften.

Ik heb me kostelijk vermaakt en al met al een hele leuke dag gehad. Voor degene die niet konden aansluiten: “deze workshop is een aanrader”. Fijn dat we weer samen mochten komen en op deze manier ook intervisie kunnen houden. Aanvulling van collega’s onder elkaar is altijd prettig. Tot de volgende bijeenkomst.

Bedankt Cid en Tilly voor deze leuke inkijkjes!

Foto’s workshops

Alle foto’s van beide workshops zijn te bekijken via deze link.

Uitslag fotowedstrijd

Fotowedstrijd BvS zomer 2021

In de nieuwsbrief van augustus plaatsen wij al een vooraankondiging: deel jouw mooiste zomerfoto met ons!
Het lijkt het bestuur leuk én inspirerend om te zien hoe jullie de zomervakantie hebben beleefd.

Dat hebben we geweten. Op de oproep op onze Facebook-pagina stroomden de vakantiefoto’s binnen. De één is gaan wadlopen, de ander heeft gekampeerd, gevaren of gewandeld (in Nederland). Ook kregen wij diverse foto’s binnen uit Oostenrijk, Zweden, Noorwegen en het autonome eiland Madeira.

Na sluitingsdatum van de fotowedstrijd heeft Puk van Wendy namens het bestuur de trekking verzorgd. Het filmpje van de trekking en de uitslag kun je zien op de Facebook-pagina van de BvS.

Winnares Marjan - fotowedstrijd BvS zomer 2021

De fotowedstrijd is gewonnen door Marjan (zie foto links).
Zij gaat er van door met een originele BvS-handdoek!

In de afgelopen tijd heb ik meerdere ondernemers in de massagebranche gesproken over hoe zij hun administratie doen.
Ik hoorde dan regelmatig dat ze zelf hun administratie doen in een Excel lijstje en daarbij de inkoopfacturen ‘ergens’ bewaren en de omzet- en BTW-gegevens halen uit hun online boekingstool.

Doe dit alsjeblieft niet!

Jij laat je toch ook niet masseren door de eerste de beste?
Waarom dan wel op deze manier een essentieel onderdeel van je onderneming doen?

Deze manier van werken is tijdrovend, risicovol (met fiscale fouten tot gevolg) en er schuilt een grote ‘vergeetachtigheid’ in.
De oplossing is niet alleen ‘zelluf’ je administratie in een DIY (Do It Yourself) boekhoudprogramma doen, maar ook om deze administratie professioneel periodiek laten controleren door een erkend boekhouder (met een door de belastingdienst toegewezen Becon nummer!).

Dat kost geld!

Dat krijg ik dan te horen. Klopt, maar het levert je nog veel meer op in tijd, ontspanning en gemak. Laten we vooral niet de boetes van de belastingdienst vergeten als het mis gaat. Niet alleen je boekingen voor de omzet en je inkoopkosten, maar ook de juiste BTW en de correcte jaarafronding zijn noodzakelijk hiervoor.
Ik kan letterlijk een boek schrijven met de verhalen van ‘horen zeggen’ en ‘ik dacht’.

Concreet is mijn tip: Schoenmaker blijf bij je leest!

Voor een bedrag van 1 massage-uur per maand kan ik evt. al je administratie nakijken. Die staat dan gereed voor de aangifte Inkomstenbelasting (die je overigens ook beter kan uitbesteden). Sommige schoenmakers hebben meer leesten als kwaliteit, dat werkt alleen maar positief 🙂