Vraag en antwoord

1. Komen leden van de BvS in aanmerking voor vergoeding van zorgverzekeraars?

Nee, stoelmassages worden in de regel niet vergoed door zorgverzekeraars, ook niet als je lid bent van een beroepsvereniging. Vanaf januari 2011 geldt ook voor leden van de KATA dat nog maar enkele zorgverzekeraars  stoelmassages vergoeden.

2. Waarom zou ik lid worden van de BvS?

We organiseren jaarlijks minimaal 8 bijeenkomsten die gratis zijn voor leden van de BvS.

• 4 netwerkbijeenkomsten
    • 2 stoelmassage oefendagen
    • 2 verdiepingsdagen (workshops over stoelmassage gerelateerde onderwerpen)

Verder krijg je toegang tot de ledensite waar onder andere de volgende informatie beschikbaar is:

• starters informatie
    • ledenkorting op diensten en producten (verzekeringen, stoelmassage producten, website e.d.)
    • markt informatie
    • branche informatie
    • nieuws

Tevens steun je de Beroepsvereniging in het behalen van haar doelstellingen. Zie verder ook de pagina Lid worden, of ga rechtstreeks naar het inschrijfformulier.

3. Wat zijn de voorwaarden om lid te worden van de BvS?

Als jij je wilt aansluiten stellen wij geen eisen aan de cursus die je gevolgd hebt. Dit is een bewuste keuze. Wij willen laagdrempelig zijn en zoveel mogelijk masseur kunnen bereiken zodat we vanuit die diversiteit kunnen werken aan professionalisering, groei en ontwikkeling van de stoelmassage branche. Wel heeft de BvS een gedragscode opgesteld om masseurs die zich misdragen buiten de deur te houden.

De Beroepsvereniging voor Stoelmasseurs stelt geen eisen aan het stoelmassage certificaat. Stoelmasseur is een vrij beroep. Dit houdt in dat iedereen zich stoelmasseur mag noemen en dat er geen eisen zijn verbonden aan de inhoud en doorlooptijd van de stoelmassage cursus.

4. Welke cursus stoelmassage adviseert de BvS?

Wij adviseren vanuit de Beroepsvereniging niet over welke cursus stoelmassage je het beste kunt volgen. Er zijn hier twee belangrijke redenen voor. De eerste reden is dat wij nog onvoldoende zicht hebben op het volledige cursusaanbod in Nederland. Er zijn in de afgelopen jaren veel nieuwe aanbieders bijgekomen, en wij hebben de markt nog niet in kaart gebracht. Er is wel een begin gemaakt om hier meer inzicht in te krijgen.

De tweede reden is dat de keuze die je maakt afhankelijk is van vele factoren. Wil je stoelmassage professioneel gaan toepassen, of meer in huiselijke kring? Ga je vooral particulieren of juist bedrijven benaderen? Om je op weg te helpen kun je het artikel lezen ‘hoe word je een goede stoelmasseur’, waarin een aantal belangrijke vragen behandeld worden die je jezelf kunt stellen om de juiste stoelmassage cursus te kiezen.

5. Wat is het verschil tussen een stoelmassage opleiding of cursus?

De term opleiding wordt voornamelijk gebruikt wanneer we het hebben over de basis van je loopbaan of vervolgopleiding. Dit kan een MBO, HBO of universitaire opleiding zijn. Een opleiding heeft een langere doorlooptijd dan een training of cursus en de studiedruk is een stuk groter.

Men spreekt dus over een cursus wanneer het om een korte looptijd gaat en is het onderwerp zeer specifiek is. Dit is van toepassing op een “cursus’ stoelmassage. De doorlooptijd is meestal niet meer dan 2 tot 3 dagen.

6. Kan ik als lid van de BvS een AGB code aanvragen?

Nee, dit is niet mogelijk. De Beroepsvereniging voor Stoelmasseurs heeft geen afspraken met zorgverzekeraars. Een AGB code kan je aanvragen wanneer de leden van de vereniging erkend worden door een of meerdere zorgverzekeraars. Dit is niet aan de orde.

7. Faciliteert/regelt de BvS opdrachten voor haar leden?

Nee, de BvS neemt geen massageopdrachten aan, en fungeert hierin ook niet als tussenpersoon.

Opdrachten kunnen wel op de Linkedin en op de Facebook pagina gezet worden van de BvS.

8. Ik heb nog geen bedrijfsnaam. Kan ik later zelf mijn eigen gegevens wijzigen?

Jazeker! Na verwerking van je aanmelding krijg je per mail je gebruikersnaam (= je e-mailadres) en wachtwoord toegestuurd. Daarmee kun je je persoonlijke gegevens wijzigen.

9. Wat is mijn lidnummer?

Je lidnummer kun je op drie plaatsen terugvinden:

10. Ben ik lid van de Beroepsvereniging voor Stoelmasseurs?

Als je lid bent van de BvS kun je jezelf op twee plaatsen terugvinden:

11. Wanneer ontvang ik mijn contributiefactuur?

De penningmeester factureert regelmatig, meestal 1x per maand. Het streven is om in het eerste kwartaal alle contributiefacturen van bestaande leden verzonden te hebben. Voor nieuwe leden is het streven om de factuur binnen 1 maand te versturen.

De facturen ontvang je niet per post, maar je krijgt een e-mail met daarin links naar de on-line factuur en naar de PDF-versie.

12. Waarom staat er geen btw op de facturen van de BvS?

Onze vereniging is vrijgesteld van btw.