Massagestoelen

Hulp bij het kiezen van een massagestoel

108602_6312

Om je werk als stoelmasseur goed te kunnen doen moet je ook een goede massagestoel hebben. Maar hoe weet je wat een goede massagestoel is? Algemene aspecten om op te letten bij het vergelijken van massagestoelen:

• Gewicht. Om te kunnen werken ‘op locatie’ is een gewicht tot 10 kilo acceptabel. Zwaardere stoelen zijn meer geschikt voor gebruik op een vaste plek, bijvoorbeeld een praktijk. Als er wieltjes onder zitten wordt het wel iets gemakkelijker, maar soms moet je ook een trap op. Een draagband is handig, een hoes meestal niet.
  • Opbouw. De stoel moet gemakkelijk op te zetten zijn, bij voorkeur zonder losse onderdelen. Wil je er een hoes bij gebruiken, hoe gemakkelijk is het dan om de stoel in en uit de hoes te krijgen?
  • Instelbaarheid. De zitting moet in hoogte verstelbaar zijn. Het borstkussen moet in hoogte verstelbaar zijn, dat mag ook met klittenband. De hoofdsteun moet zowel in hoogte als in hoek verstelbaar zijn. De armsteun moet in hoogte verstelbaar zijn.
  • Hygiëne. De stoel moet gemakkelijk en goed nat gereinigd kunnen worden. Gladde bekleding heeft daarom de voorkeur.
  • Stabiliteit. De stoel moet goed stevig staan, op rubber dopjes.
  • Stil. De stoel mag niet piepen of kraken.
  • Prijs. Prijzen lopen uiteen van 69 tot 800 euro. De allergoedkoopste voldoen vaak niet aan bovenstaande eisen. Goedkope stoelen zijn vaak te klein, zowel voor de masseur als voor de cliënt. Vanaf zo’n 200 euro koop je een heel aardige stoel om mee te beginnen.
  • Kleur. Heeft veel te maken met persoonlijke voorkeur, maar er zit ook een praktisch aspect aan. Je krijg misschien ook mensen op de stoel met een natte spijkerbroek, of met een overall of andere werkkleding. Kies daarom bij voorkeur voor een niet te lichte kleur.

Op deze site wordt binnenkort ook een aantal massagestoelen besproken. Gebruik die informatie om de juiste keuze te maken! Heb je vragen over een bepaalde stoel? Plaats gerust een bericht in de LinkedIn-groep van de BvS! Daar is veel ervaring met allerlei massagestoelen, dus dat kan je vast verder helpen.

Diverse leveranciers geven korting op een massagestoel als lid bent van de Beroepsvereniging voor Stoelmasseurs of je cursus doet bij een bepaalde opleider! Zie op deze website in het menu onder Ledenkorting, en vraag er ook gerust om bij de leverancier!