Dit is de Nieuwsbrief van de Beroepsvereniging voor Stoelmasseurs van maart 2021.

Onderwerpen in deze nieuwsbrief:

• Van de voorzitter
• Agenda
• Speciale aanbieding n.a.v. workshops
• Rubriek op Facebook: Wat zeg jij?
• Reactie Belastingdienst
• Zet jij jezelf in de Spotlight?
• Nieuw in het assortiment: massagestoelen

Van de voorzitter

En ineens besef ik me, zo na de fijne online ALV, dat hij dan echt weg is … onze voorzitter Martin. Toch een gek idee na zoveel jaren. Gelukkig blijft hij ons nog met raad en daad bijstaan als webmaster.

Ongetwijfeld kunnen we vast nog wel eens om advies vragen bij onze ‘wandelende BvS-encyclopedie’, zoals ik hem voor mezelf altijd noem.
En dat vind ik een hele fijne gedachte.

Martin, bedankt!!

Natuurlijk neem ik met heel veel plezier het stokje van hem over, het gezamenlijke stokje wat mij betreft. Want vlak de rest van ons 4-koppige bestuur niet uit hoor! Na de verdeling van de taken raken we namelijk al weer snel op elkaar ingespeeld.

We staan dan ook te trappelen om er samen met jullie verder een mooi jaar van te maken, corona of niet. Dus geen gecancelde workshopbijeenkomsten meer, we doen ze gewoon online totdat we weer ‘live’ kunnen.

En die befaamde BvS ‘nieuwjaars’ bijeenkomst live… die gaat er echt snel komen, ik voel het aan mijn water. Wie weet al 25 april of 30 mei! Een mens mag dromen toch?

In alle drukte van het weer openen van de massagepraktijken bij sommigen van jullie, is er nog meer goed nieuws te melden voor alle stoelmasseurs. Kijk maar eens verderop in de nieuwsbrief wat de Belastinginspecteur ons te melden had.

Ondertussen zie ik de vele verlengingen van BvS lidmaatschappen in onze e-mailbox binnenstromen, hoe gaaf is dat!

Agenda

Let op! Op de agenda-pagina staat een bestandje met ‘online vergadering camerakaarten’ die je kunt gebruiken bij een online-bijeenkomst.

• Online workshop door Ellen Wagenaar 21-03-2021

Welke oliën kunnen gebruikt worden bij nek/schouder, rugklachten en blessures. Uitleg van deze oliën. De beste recepten en blends om makkelijk zelf te maken. Effectief toepassen via kompressen, diverse massages en pakkingen. Geurtraining; wat kun je toepassen om de neus te trainen bij reukverlies na een griep.

21 maart 10:0016:00 at online via Zoom

Save the date

Save the date: zondag 25 april en 30 mei 2021! Zet ze allebei alvast in je agenda. We zijn aan het onderzoeken wat mogelijk is. Er komt in ieder geval een workshop! Een online workshop, een live “nieuwjaarsbijeenkomst” met buitenwandeling of een live workshop!

Op zondag 28 februari 2021 organiseerde het bestuur een online Algemene LedenVergadering (ALV) via Zoom. In totaal hebben 44 leden gereageerd op de uitnodiging en er waren ruim 20 leden aanwezig.

In een tijdsbestek van ruim een uur gaf onze inmiddels afgetreden voorzitter Martin Velthuizen – ondersteund door de overige bestuursleden Wendy, Wim en Barry – een toelichting op het jaarverslag 2020. Waarna onze nieuwe voorzitter Monique Koopman, samen met penningmeester Wim, een inkijkje gaf in het jaarplan en de bijbehorende begroting voor het komende jaar.

Er was voldoende tijd voor het stellen van vragen en dat deden de aanwezige leden ook!

Ten slotte stonden wij stil bij het afscheid van Martin als voorzitter van onze vereniging en het aantreden van Monique als voorzitter.
Zij nam van Martin de enige echte BvS-bestuurshamer in ontvangst.

De aanwezige leden hebben het verslag van de ALV inmiddels per mail ontvangen en hebben tot 26 maart a.s. om eventuele op- en/of aanmerkingen door te geven. Daarna zal het verslag op de website worden gepubliceerd, net als het jaarverslag 2020 en jaarplan 2021.

Online workshop Ondernemen doe je zo!

Aansluitend op de ALV van zondag 28 februari 2021 stond de workshop ‘Ondernemen doe je zo’ op het programma. De online workshop werd verzorgd door Marja van der Ende.

Heidi ten Holt: “Het was een informatieve, leerzame & leuke workshop, met ruimte & tijd voor vragen, gegeven door Marja van der Ende, die een prettige manier van les geven heeft en veel know how heeft en weet wat er speelt in zowel de massage/coaching als in de ondernemers & marketing wereld. Een aanrader! Bedankt Marja en BVS, Wendy & Monique!”

Bekijk ook de aanbieding verderop in deze nieuwsbrief, die Marja speciaal aan onze leden aanbiedt.

Online workshop 2 sferen en 4 vormen van drukDe online workshop ‘2 sferen en 4 vormen van druk’ vond een week later, op zondag 7 maart 2021, plaats. Denise Snel: In de online workshop hebben we het gehad over de 2 sferen van aanraken en 4 vormen van druk.

Jaana vertelde over de subtiele – en de doortastende sfeer. In de subtiele sfeer is de aanraking subtiel, geruststellend, wordt het vertrouwen gevoed. In de doortastende sfeer is de aanraking gericht op het weer gaan stromen van chi, op het je gesteund voelen.
Bij de 4 vormen van druk onderscheidde Jaana: pompen 1/(de kenmerkende shiatsu greep), 2/een beetje bewegen (sederen), 3/flink bewegen en 4/stabiele druk. Afhankelijk wat de klant nodig is, zet je de verschillende vormen in. Is bijvoorbeeld rust nodig, dan is een sederende druk (beetje bewegen) goed toepasbaar. Wil je activeren, dan is een pompende druk heel geschikt.

Jaana spoorde ons aan om te praten met je klant, zeker bij pijnklachten. Met praten bedoelt ze dat je samen met je klant onderzoekt welke grepen en welke druk werkt, zodat je niet te snel gaat of voorbij gaat aan de klacht.

Heel fijn was dat Jaana veel voorbeelden gebruikte en ons zelf liet oefenen met de diverse vormen van druk. Hierdoor ging ik ook ervaren wat de effecten zijn van de verschillende grepen en vormen van druk. Op het einde begeleidde Jaana ons bij een zelfmassage. En dat voelde na afloop, alsof ik van iemand anders een massage had ontvangen, heel bijzonder!

Het was een superleuke en waardevolle online workshop door de rustige, no-nonsense manier waarop Jaana de informatie vertelde met veel voorbeelden, oefeningen en afwisseling.

Ook Jaana heeft een leuke aanbieding voor de leden die aan deze workshop hebben mee gedaan. Zie de aanbieding verderop in deze nieuwsbrief.

Goed om te weten:
De online workshops zijn allemaal opgebouwd uit:
– in de ochtend 2 uur les + korte pauze (of eventueel beweegoefening).
– daarna 1 uur lunchpauze + half uur bijkletsen (zoals we anders live doen)
– in de middag 2 uur les + korte pauze (of eventueel beweegoefening)

Speciale aanbieding n.a.v. workshops

Ondernemen doe je zo!Workshop ‘Ondernemen doe je zo!’

Vrij en blij zelfstandig ondernemen – persoonlijke begeleiding

Voor de leden die de workshop ‘Ondernemen doe je zo!’ nog niet hebben bijgewoond:
3 uur voor € 225 excl. 21% BTW, inclusief het boek ‘Vrij en blij zelfstandig ondernemen’.
Uitleg MultiKracht-methode, samen aan de slag, ontladingsoefeningen onder begeleiding, ondernemercoaching.

Voor de leden die de workshop al wel hebben bijgewoond:
2 uur voor € 150 excl. 21% BTW, inclusief boek ‘Vrij en blij zelfstandig ondernemen’.
Samen aan de slag, ontladingsoefeningen onder begeleiding, ondernemercoaching.

In beide gevallen ontvangen de leden het boek dus cadeau. De begeleiding vindt in mijn praktijk in ‘s-Gravenzande plaats.

Meer informatie over het boek is te vinden op www.vrijenblijzelfstandigondernemen.nl
Bestellen kan in de webshop van Uitgeverij Gopher en bij alle boekhandels in Nederland en Vlaanderen onder ISBN-nr: 9789051797886

Workshop ‘2 sferen en 4 vormen van druk’

Jaana SiltasalmiLaatst gaf Jaana, de hoofddocent van Hands on Tao Shiatsu Institute, een online training aan onze stoelmasseurs. Het ging over “de 2 sferen en de 4 vormen van druk”; 2 van de 7 pijlers van de behandelmethodiek van Hands On Tao.
De deelnemers waren enthousiast en verrast!

Je kunt nu een gratis kennismakings video bestellen waar alle 7 pijlers geïntroduceerd worden.
Het is een video van 55 minuten, een echte les. Wat je leert kun je meteen in de praktijk toe gaan passen.

Bestel de video DE 7 DINGEN DIE ER TOE DOEN TIJDENS EEN SHIATSU BEHANDELING via: https://handsontao.nl/video-de-7-dingen/
In een paar stappen kom je in een online omgeving waar je de video en bijhorend materiaal kunt vinden.

Als jullie* je voor 1 april 2021 inschrijven voor de stoelmassageopleiding, die 17 april a.s. start, of voor de online training Hands On TAO Behandelmethodiek krijgen jullie € 50,= retour gestort. Stuur na aanmelding Jaana een mailtje (jaana@handsontao.nl).
* Deze aanbieding geldt alleen voor leden, die aan de online workshop van 7 maart 2021 mee hebben gedaan.

Rubriek op Facebook: Wat zeg jij?

Rubriek Facebook Wat zeg jij - maart 2021

Elke eerste woensdag van de maand plaatsen wij op Facebook een vraag. Een antwoord is niet goed of fout. Het doel is om met elkaar te sparren over de gestelde vraag. Misschien levert het ook mooie nieuwe inzichten op!

Deze maand was de vraag:
Wat vind jij van onze online workshops?

Een korte toelichting hoe we de dag nu indelen:
10.00-12.15 workshop inclusief. 15 min pauze
12.15-13.15 pauze
13.15- 13.45 bijkletsen met andere deelnemers
13.45-16.00 workshop inclusief 15 min pauze.
De docent kan er ook voor kiezen om tussendoor een bewegingsoefening te doen.

1) drempel te hoog / weet niet hoe dat moet.
2) ja fijn, een mooi alternatief
3) pffff, zit al zo vaak achter de laptop / het duurt te lang
4) ik weet nog een mooi onderwerp / workshop om online te doen.

Het meerendeel van de reacties gaven als antwoord: “2″
Er was ook een ander geluid hoorbaar:

“Ligt aan het onderwerp, maar ik merk dat online niet mijn ding is.”

Heb je zelf nog een leuke vraag? Stuur dan een mail naar info@verenigingvoorstoelmasseurs.nl of stuur een persoonlijk Facebook-bericht naar Wendy.

Reactie vooroverleg Belastingdienst

Ons lange wachten is inmiddels beloond met heel goed nieuws, want de Belastingdienst heeft op 4 maart 2021 inhoudelijk en op positieve wijze gereageerd op ons zogenaamde verzoek tot vooroverleg.

Kort en eenvoudig gezegd gaat de Belastinginspecteur mee in ons standpunt dat stoelmassage ook onder de vrije verstrekking blijft vallen als deze wordt uitgevoerd op een tijdstip dat de medewerker en de masseur samen overeenkomen (los van het begrip ‘werktijd’).

Dit is natuurlijk geweldig nieuws voor alle aanbieders van stoelmassage en vooral ook voor alle opdrachtgevers. Nu is het immers mogelijk om bijvoorbeeld werknemers te behandelen in bijvoorbeeld de massagepraktijk van de masseur, in de avond- en/of weekenduren, zonder dat dit financiële gevolgen heeft voor de opdrachtgever.

Met dank aan Katrien de Graaf voor haar initiatief tot dit vooroverleg, en aan Martin Velthuizen voor het opstellen van het verzoek en het regelmatig in herinnering brengen daarvan bij de Belastingdienst 😉 Mede dankzij jullie ligt er nu een uitspraak waar de hele branche in deze barre tijden van corona haar voordeel mee kan doen!

Zie hier de complete antwoordbrief van de Belastingdienst.

Zet jij jezelf in de Spotlight?

In de SpotlightDeze rubriek is bedoeld om geïnteresseerde leden naamsbekendheid te geven en in de spotlight te zetten.
Dit is een uitstekende manier om jouw praktijk bekend te maken en tegelijkertijd de naamsbekendheid van stoelmassage in Nederland te vergroten.

Wil je je opgeven voor de rubriek In the Spotlight? Vul dan het formulier in en stuur het ingevuld terug via mail aan de BvS (info@verenigingvoorstoelmasseurs.nl). Stuur ook één of meerdere foto’s mee. Plak die niet in het aanmeldformulier, maar stuur ze mee als bijlagen in de mail. Zorg dat er in ieder geval ook een liggende foto bij zit.

Lees hier de verhalen van de collega’s die jou al zijn voorgegaan!

Nieuw in het assortiment: massagestoelen

In de afgelopen periode is er weer een aantal nieuwe massagestoelen opgenomen in het assortiment van onze leveranciers, die onze leden met korting kunnen aanschaffen.

Earthlite Avilla II en Earthlite Vortex
Beide massagestoelen worden aangeboden door zowel Massage Praktijk-Specials als MassageWebshop.  Meer informatie over (de eigenschappen van) de Earthlite Avilla II vind je op deze pagina op de website van de BvS. Informatie over de Earthllite Vortex vind je hier.

Vital Light / Hara Silver
Deze stoelen zijn een goedkopere variant van de Earthlite Vortex. Wil je meer weten over (de eigenschappen) van deze stoelen, lees dan dit artikel op de website van de BvS.

Vital II Premium / Hara Go
Deze stoel is onder de naam Vital II Premium verkrijgbaar in de webshop van Massage Praktijk-Specials voor € 239 inclusief btw en verzendkosten (informatie maart 2021).
Leden van de BvS krijgen 10% korting op een deel van het assortiment van Massage Praktijk-Specials.

Deze stoel wordt onder de naam Hara Go ook verkocht in de MassageWebshop, ook voor € 239 euro incl btw en verzendkosten. Bij hen krijg je 10% korting op alle massagestoelen.

Ten slotte is er ook kort (vertaald) artikel geplaatst over de (eigenschappen van) de massagestoel Pisces Pro Dolphin II