link naar enqueteVanaf 3 november tot en met 25 november 2021 konden leden de jaarlijkse enquête invullen. Onderstaand een samenvatting van de belangrijkste uitkomsten. Het volledige resultaat kun je vinden op deze pagina.

In totaal is de enquête 71 keer ingevuld, dat is bijna 35% van het aantal leden, en is een lichte daling ten opzichte van vorig jaar (39%). Hierbij wordt opgemerkt dat het aantal actieve leden ten opzichte van de vorige meting in 2020 is teruggelopen van 239 naar naar ruim 200 leden.

Vraag 1: tevredenheid over de BvS

Gevraagd is naar de volgende 5 aspecten, met daarachter het percentage tevreden+ zeer tevreden en de ontwikkeling ten opzichte van vorig jaar:

  • Vriendelijkheid/behulpzaamheid: 94% (+5%)
  • Communicatie: 97% (0%)
  • Bereikbaarheid: 79% (0%)
  • Informatieverstrekking: 93% (-2%)
  • Belangenbehartiging: 80% (-3%)

Enkele van de opmerkingen:

  • Ik ben steeds weer onder de indruk van het beleid, de professionaliteit en de betrouwbaarheid van de BVS.
  • Top , heel betrokken bestuursleden!
  • Ik ben erg tevreden dus. Vind de nieuwe locatie echt een vooruitgang, fijn om daar te komen voor een workshop.
    Ook de mails die ik ontvang vooraf aan de workshop zijn heel fijn, duidelijk vriendelijk van toon en professioneel.
  • Ik zou graag zien dat de zakelijke markt, op LinkedIn en andere kanalen (vakbladen), meer wordt geïnformeerd.
  • Informeren over bijv. aangescherpte maatregelen m.b.t. Corona of is BvS achtergebleven. Zou mooi zijn als BvS attendeert op zaken die noodzakelijk zijn. Of denk aan zaken voor ‘nieuwe’ stoelmasseurs die zelf op pad gaan of als je voor andere gaat masseren. Gewoon kleine relevante dingen. En dan bedoel ik informatieverstrekking via de BvS FB-pagina waar veel stoelmasseurs meekijken.

Vraag 2: doelstellingen van de BvS

De resultaten:

  • Professionele ontwikkeling/informatie via website: (zeer) goed 87,32% (-2,68%), redelijk 7,04% (+2,04%, onvoldoende 0%, n.v.t. 5,64% (+2,64%)
  • Samenwerken met andere partijen: (zeer) goed 75,71% (-6,29%), redelijk 8,57% (+4,57%), onvoldoende 1,43% (+0,43%), n.v.t. 14.29% (+2,29%)
  • Bekendheid geven aan stoelmassage: (zeer) goed 56,52% (-12,38%), redelijk 24,64% (+4,64%), onvoldoende 5,80% (+2,8%), n.v.t. 13,04% (+6,04%)
  • Vertegenwoordiging op landelijk niveau: (zeer) goed 60,87% (-20,13%), redelijk 21,74% (+10,74%), onvoldoende 5,80% (2,8%), n.v.t. 11,59% (+6,59%)
  • Bevorderen deskundigheid door workshops, cursussen en verdiepingsdagen: (zeer) goed 87,33% (-2,67%), redelijk 8.45% (+4,45%),  onvoldoende 1,41% (-0,59%), n.v.t. 2.82% (-0,18%)

Opmerkingen:

  • Ga zo door!
  • Ik ben nog startende stoelmasseur, de vereniging helpt mij wel voor informatie
  • Marketing- en administratieve kant zou meer aan bod mogen komen. Contracten afsluiten met zakelijke klanten/offertes opstellen.. enzovoort. Brainstormmiddag met elkaar wellicht?
  • Bij de workshops kan ik vaak niet terecht omdat mijn keuze al vol is. Misschien meer aanbod in data en diversiteit door samenwerking met andere aanbieders aanverwante cursussen met extra korting voor leden BvS ?
  • Verdiepingsdagen en bijeenkomsten aanbieden op wisselende dagen in de week. Nu wordt het veelal op zondag aangeboden.
  • Ik kan geen duidelijk antwoord geven op het geven van bekendheid en het vertegenwoordigen op landelijk niveau.

Vraag 3: hoe ervaar je het gebruiksgemak van onze website?

  • Zeer gebruiksvriendelijk: 44.93%
  • Redelijk gebruiksvriendelijk: 53,62%
  • Niet erg gebruiksvriendelijk: 1,45%
  • Helemaal niet gebruiksvriendelijk: 0%

Verbeterpunten/tips voor de website (9):

  • Loopt nooit vast, is simpel en duidelijk
  • Gebruiksvriendelijk wel, maar niet erg uitnodigend.
  • Inloggen via ‘contact’ vind ik minder logisch; maar als je het eenmaal weet: geen probleem / Inloggen is soms weer zoeken
  • Sommige punten zijn niet helemaal up to date
  • Ik hoor van buitenstaanders dat het soms moeilijk is om iets te vinden. Bijvoorbeeld de workshops die er zijn.
  • Ik moet soms echt zoeken waar zaken staan. Dit zou makkelijker moeten kunnen

Vraag 4: wat vond je van de online-bijeenkomsten in 2021?

  • Goed alternatief voor ‘annuleren’: 34,29% (+12,29%)
  • Had voor mij niet gehoeven: 4,29% (1,29%)
  • Goede aanvulling op het programma, mag wel blijven: 15,71% (+1,71%)
  • Ik wil alleen fysieke bijeenkomsten: 11,43% (+6,43%)
  • Ik heb geen gebruik gemaakt van de mogelijkheid: 55,71% (-28,29%)

Opmerkingen:

  • Beter dan helemaal afzeggen. Alleen lukt dat niet voor alle soorten workshops waar men b.v. moet gaan oefenen.
  • 1 x gevolgd. Maar elkaar “live” zien vind ik toch prettiger en gezelliger.
  • Omdat ik vanwege m’n kantoorwerk al zoveel uren achter een scherm doorbreng, heb ik weinig belangstelling voor online bijeenkomsten. Ik mis dan het persoonlijke, informele contact. Dat zijn de belangrijkste redenen om heel beperkt gebruik te maken van online bijeenkomsten.
  • Mogelijkheid om voor leden het later online ( terug) te zien. Bereikt zo een grotere groep.
  • 1 keer online leden vergadering meegedaan. Ik vind het wel een goed alternatief dan vergadering te annuleren. Maar voor de workshops hoeft het van mij niet online. Ik ben masseur en wil voelen:-)
  • Ook in het kader van milieu belasting een heel goed idee.
  • Online vind ik zelf niet prettig

Vraag 5: gevolgen van de corona-pandemie voor jouw werk als stoelmasseur

  • Door Corona ben ik gestopt als stoelmasseur: 2,90%
  • Ik ben of moet er alternatieve werkzaamheden bij gaan zoeken: 27,54%
  • Ik heb nu veel minder werk als stoelmasseur: 52,17%
  • Ik merk niet veel van de corona-maatregelen: 15,94%

Bij deze vraag zijn heel veel (31) opmerkingen geplaatst. Een paar daarvan uitgelicht:

  • Tijdens de lockdown was masseren niet mogelijk, maar na de lockdown kwam er meer vraag naar stoelmassage.
  • Ik ben parttime (stoel)masseur; ben ik blij dat ik ook in loondienst werkt. Tijden zijn onzeker
  • Sinds oktober een baan voor 16 uur per week ernaast gezocht; iets meer zekerheid qua inkomen voor als we weer zouden moeten stoppen als gevolg van een nieuwe lockdown
  • Heb een massagepraktijk, dus heb niet zozeer problemen gehad
  • Ik ben startend stoelmasseur. Ik vind het lastig om bedrijven te benaderen, omdat ik het gevoel heb dat iedereen thuis aan het werk is
  • Ik heb mijn huis verkocht en ben met een camper op stap. De BVS is de enige club waar ik nog lid van blijf, de rest allemaal opgezegd

Vraag 6: aantal bijeenkomsten

Voldoende, zegt 95,71% (+2,71%) van de respondenten. 4,29% (-2,71)% vindt het te weinig, niemand vind het teveel. Hieronder nog een paar opmerkingen:

  • Zou wel iets meer voor mij mogen zijn. Vind het leuk om collega’s uit het land te ontmoeten en kennis hoog te houden
  • Soms wel snel vol
  • Vind het leuk om, zoals een aantal jaren geleden, ook onderling op praktijkdagen praktijk en nieuwe vaardigheden uit te wisselen op collega’s . Zoek eigenlijk een oefenmaatje in de buurt zoals ik ook met andere massagedisciplines heb.

Vraag 7: onderwerpen voor volgend jaar

De top-5 van onderwerpen:

  1. Stoelmassagetechnieken: 84,06 (-8,94%
  2. Medische basis kennis: 46,38 (-3,62%)
  3. Online marketing (SEO, social media): 43,48%
  4. Werkhouding: 42,03%
  5. Werkplek ergonomie: 37,68% (-3,32%)

Vraag 8: tips voor het bestuur

Er waren 45 reacties, vrijwel allemaal positief, waarvoor hartelijk dank!

Enkele van de meer kritische/opbouwende reacties:

  • Ik ben blij met deze enthousiaste club van mensen; mogelijk tussendoor nog eens informeren waarmee het bestuur bezig is (anders dan het organiseren van bijeenkomsten)
  • Meer eenheid promoten in tarieven i.h.k.v. de broederschap. Zowel de tarieven naar de klant toe als die naar de collega die de opdracht gaat uitvoeren
  • Misschien werkt het beter om met thema periodes te werken. Bijvoorbeeld: de donkere en koudere maanden komen eraan. Depressies komen vaker voor. Met toegepaste massage workshops voor deze periode kan het toch mogelijk zijn de cliënt uit zijn isolement te halen? In de lente breekt het ‘opruimen’ weer aan enz. Als stoelmasseur kan ik dan anticiperen op de behoefte van mijn cliënten.
  • Op meerdere plekken bijeenkomsten. Ook in het noorden.
  • Blijft bijzonder dat de opdrachten vooral in de Randstad plaatsvinden. Brabant Limburg blijft ver achter. Ik denk toch ook zeker dat daar ook een markt is. Landelijke promotie kan denk ik beter.

Vraag 9: wat heeft de BvS je tot nu toe gebracht?

Dit was een open vraag waarop 55 reacties zijn binnengekomen. Een aantal hieruit:

  • Fijne, gemoedelijke en betaalbare beroepsvereniging èn netwerkclub.
  • Laagdrempelig en fijn om bij een beroepsvereniging te zijn aangesloten. Goede mogelijkheden tot het volgen van workshops
  • De BvS betekent voor mij professionalisering van het beroep stoelmasseur door informatie, cursussen en richting geven zoals bij de corona pandemie
  • Ondersteuning bij het vak van stoelmasseur, informatie over relevante ontwikkelingen, contacten met andere stoelmasseurs, ook t.b.v. opdrachten
  • Een plek waar je collega’s kan ontmoeten, zeker ook digitaal via Facebook , een organisatie waar je terecht kan als zelfstandige, respect voor vrijwillige bestuur
  • Vraagbaak!

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.