Edwin Helder van Balens Verzekeringen

Samen met alle beroepsverenigingen werden wij uitgenodigd voor “Een dagje met Balens”. Dat was op 3 oktober 2018 in het mooie cultuur- en congrescentrum Antropia in Driebergen-Zeist. Het werd een heel interessante dag.

Balens

“Balens” komt van de naam van de Engelse oprichters H & L Balen. Je spreekt het dus uit op de Engelse wijze, maar – ook getuige het antwoordapparaat van het kantoor in Amsterdam – op z’n Nederlands vinden ze ook prima.

Ze zijn makelaar voor ruim 90.000 klanten in de complementaire en alternatieve geneeswijzen en van welzijns- en gezondheidstherapeuten in heel Europa. Dit betekent dat zij niet zelf verzekeraar zijn, maar contracten hebben met verzekeringsmaatschappijen die de verzekeringen verzorgen. Alle contacten lopen wel via Balens.

Ten gevolge van de Brexit, en vooruitlopend daarop, wordt het kantoor in Amsterdam een zelfstandig Nederlands bedrijf per maart 2019. Vanuit Amsterdam zullen dan klanten in de hele eurozone geholpen worden.

Ook erg interessant is, dat Balens een aanvullend product in ontwikkeling heeft. Ze willen therapeuten een gecombineerde verzekering aanbieden, als zij het werk in het alternatieve werkveld combineren met de reguliere geneeskunde en therapieën. Deze combinatie is op dit moment nog nergens mogelijk. Dat wordt door veel therapeuten als een gemis ervaren.

Ministerie

Het was erg fijn dat Lisette Geldof van Doorn van het Ministerie van VWS, aanwezig was om vragen te beantwoorden. Zij is projectleider Wkkgz.

Er zijn tot nu toe erg weinig klachten vanuit ons werkveld. Een zeer positief bericht natuurlijk! Dat komt ook doordat therapieën in het alternatieve werkgebied veel minder invasief zijn, waardoor het risico op schade gelukkig beperkt is.

De definitie van “goede zorg” in ons werkveld is duidelijk verschillend van de reguliere geneeskunde. Waar de verleende zorg in de reguliere geneeskunde en therapieën heel strikt omschreven is, gaat het er in ons werkveld bij het ontbreken van “goede zorg” om of er schade is, ofwel een risico op aanmerkelijke schade.

Heel belangrijk is, dat een duidelijke vermelding op ieders website naar een erkende en onafhankelijke klachtenfunctionaris, onmisbaar en verplicht is! Zodat àls cliënten een klacht hebben, zij deze zeer laagdrempelig kunnen melden.

Als gekeken wordt waar claims uit voortkomen, dan verdienen foto’s op je website bijzondere aandacht. Er bestaan bedrijven, die er flink inkomen uit genereren om het internet af te speuren op onrechtmatig gebruik van foto’s, met behoorlijk hoge schadebedragen.

Tips

Balens benadrukt dat het erg belangrijk is, in alle gevallen, bij (het vermoeden van) een klacht, zo snel mogelijk contact met hen op te nemen. Net zoals je dat zou doen wanneer je met je auto schade oploopt. Dit kan erg veel ellende voorkomen, doordat zij veel ervaring hebben met een geschikte aanpak in allerlei situaties. Beter 10 keer teveel of te vroeg, dan 1 keer een hele hoop onnodig gedoe.

Andere tips:

• Check of je inventarisverzekering afdoende is als je deze bij je inboedelverzekering hebt geregeld.
  • De rechtsbijstandverzekering bij Balens is alleen beroepsgerelateerd. en geldt dus niet in privé-situaties.

Ten slotte doet Balens het aanbod om een lezing te verzorgen of aanwezig te zijn bij een bijeenkomst van beroepsverenigingen. Misschien een goed idee om eens te overwegen.

Hartelijke groet,

Niclaa Boes

Dankjewel Niclaa, voor je aanwezigheid die dag en voor je duidelijke verhaal!