Tijdens een bezoek van het bestuur aan de therapeutenbeurs is het idee gerezen om een “Tour d’Arôme” (geurquiz) te houden tijdens het jubileumweekend en aromatherapie op die manier bij de collega stoelmasseurs onder de aandacht te brengen.

In de praktijk van een professionele therapeut komen veel specifieke problemen en aandoeningen van cliënten aan de orde. Tijdens de opleiding van een therapeut komt het gebruik van plantaardige en etherische oliën, in de meeste gevallen, slechts summier aan bod. Dat is jammer want een massageolie kan zoveel meer zijn dan alleen een tussenstof of hulpstof tijdens een massage. Het gebruik van specifieke plantaardige en etherische oliën als massageolie draagt, door hun eigen en gecombineerde medicinale en geneeskrachtige werking, bij aan het herstel van je cliënt en dus aan het resultaat van jouw massage. Het combineren van massage en aromatherapie is dus een win-win situatie! Om meer te weten over etherische oliën en specifieke kenmerken te leren onderscheiden o.a. ook de veiligheidsaspecten van de diverse oliën heb ik de bijscholing aromatherapie voor therapeuten bij FytArom gedaan. Ik kan deze bijscholing van harte aanbevelen.

Voor de quiz tijdens het jubileumweekend heb ik 4 geuren op een watje onder een glas gestopt.

Onder het glas verspreidt de geur zich en kan de geur zich optimaal ontwikkelen. De geurtest is heel simpel; je tilt het glas op en ruikt eraan. Op een papiertje geef je bij de corresponderende nummers aan wat je ruikt. Iedereen die meedeed mocht een ‘mini flesjes opener’ meenemen voor thuis. Sommige etherische oliën wil je niet zomaar aan je vingers krijgen en dan is zo’n opener erg handig.

Het is heel verrassend om te lezen welke gedachtes er bij mensen opkomen als ze iets ruiken. De geuren die bij deze test gebruikt heb zijn de volgende:

1) Lemongrass
2) Spearmint
3) Eucalyptus-Citroen
4) Gember CO2

Deze geurquiz laat duidelijk zien dat geuren bij iedereen anders binnenkomen en daarmee dus ook een andere emotie kunnen geven. De geurbeleving is bij iedereen anders maar als je wilt kun je die trainen. Ik wil jullie de meest originele namen die genoemd zijn niet onthouden:

– geoliede balken, mondwater, drop, wagensmeer, jodium, spray tegen muggen, meubelwax, muffe huizen, een waterval op zolder, zonnig grasland en bergamint.

Er zijn drie prijzen beschikbaar gesteld door Janet Nienhuis, eigenaresse van FytArom, in de vorm van geursteentjes. Op deze geursteentjes kun je de etherische olie druppelen en in je eigen ruimte je eigen geurbeleving creëren. Bijvoorbeeld op de slaapkamer om heerlijk tot rust te kunnen komen en te slapen. De prijswinnaars van de geurbeleving tijdens het jubileumweekend zijn:

1) Jiska Kopmeiners (de meest correcte antwoorden)
2) Daan Haket (de meest originele antwoorden)
3) Kyra Gunneweg (de meest tot de verbeelding sprekende antwoorden)

De prijswinnaars krijgen bericht via e-mail en de prijs wordt daarna via post toegezonden naar het huisadres.

Wil je meer weten over aromatherapie dan kun je de brochure aanvragen via de website www.fytarom.nl.

Rest mij om het bestuur te bedanken voor het geweldige weekend. Er zijn mooie gesprekken gevoerd en er is kennis gedeeld. De saamhorigheid was heel bijzonder. Ik ben dankbaar dat ik erbij kon zijn. Op naar het volgende jubileum.

Hartelijke kneedbare groet, Tilly L’Abée