Taking care of number one before taking care of number two is de inspirerende uitspraak van docent Rob Beenker. Op zondagochtend 11 november in de ‘Yogaboerderij’ in Lelystad geeft hij ons als groep van ongeveer 20 stoelmasseurs op energieke wijze les in de behandeling van Triggerpoints en maken we kennis met de MELT methode.

Een triggerpoint, legt Rob uit, is een lokale kramptoestand in een spier die deze verzwakt en de functie van de spier minder maakt. Enkele voorbeelden van klachten waar je als stoelmasseur mee te maken kunt krijgen zijn: frozen shoulder, hoofdpijn, schrijverskramp, RSI, tennisarm en tintelingen in je handen. Rob laat ons zien hoe je met behulp van het Handboek Triggerpoint-therapie van Clair en Amber Davies aan de slag kunt. Hij laat ons ervaren hoe het is om met behulp van de Thera Cane en een massageballetje triggerpoints te lijf te gaan. Hierbij is het belangrijk om op de uit-ademing te behandelen en steeds in dezelfde richting druk te geven. Het mag net aan pijn doen waarbij je wel ontspannen moet kunnen blijven. Een triggerpoint mag je twee tot drie keer per dag behandelen waarbij je de kneding 5 tot 10 keer herhaalt.

Dan gaan we over op de MELT methode van Sue Hitzmann. Rob bespreekt de verschillen tussen beide zelfhulp-methodes en geeft uitleg. De MELT methode blijkt eenvoudig te leren, doet geen pijn en het effect is direct merkbaar. Het richt zich op het bindweefsel (fascia) als geheel, niet alleen op triggerpoints. Een glas water plus een bodyscan voor- en achteraf zijn hierbij van groot belang.

Na een lekkere kop thee met koek van onze gastvrouw Wendy Pruimboom gaan we onze handen en voeten masseren met behulp van het zachte Melt balletje. Vervolgens komen de Melt rollen tevoorschijn waarop we een herbalanceer oefening doen en onze nek en bovenrug masseren. Wat een verschil met de bodyscan vooraf! De rug voelt veel meer ontspannen.

Na de workshop wordt er door Wendy een lekkere lunch geserveerd en is er tijd voor uitwisseling. We kunnen terugkijken op een zeer inspirerende en energieke ochtend!