Dit is de Nieuwsbrief van de Beroepsvereniging voor Stoelmasseurs van november 2020.

Onderwerpen in deze nieuwsbrief:

• Annulering workshops november 2020
• Rubriek op Facebook: Wat zeg jij?
• Resultaten ledenenquête 2020
• Alles over massage
• Belastingzaken
• In the Spotlight: MassagePraktijk-Specials bestaat 18 jaar!

Het bestuur wenst alle lezers van de Nieuwsbrief een hele gezellige feestmaand in goede gezondheid!

Annulering workshops november 2020

Door de aangescherpte COVID19-maatregelen heeft het bestuur besloten ook de workshops die in november gepland stonden te annuleren. De deelnemers van deze workshops zijn inmiddels op de hoogte gesteld.

Om het jaar op een positieve wijze af te sluiten, zal het bestuur in de komende maand een online bijeenkomst organiseren. Meer weten? Houd de berichtgeving op Facebook en LinkedIn in de gaten!

Rubriek op Facebook: Wat zeg jij?

Elke eerste woensdag van de maand plaatsen wij op Facebook een vraag. Een antwoord is niet goed of fout.
Het doel is om met elkaar te sparren over de gestelde vraag. Misschien levert het ook mooie nieuwe inzichten op!

Deze maand was de vraag:
Hoe zou jij je muziek leggen/zetten ? En waarom ?
Voor de stoel, achter de stoel, er onder of misschien wel geen muziek.

Er reageerden zo’n 35 leden.

Een aantal reacties:

‘Ik zelf zet hem onder de stoel zo krijg je een bubbel waar de klant in zit.’

‘Zet zelf mijn geluidsbox met mp3 speler op de tafel in de ruimte waar ik op dat moment werk.

Zowel klant als ik zelf horen zo de muziek. Krijg altijd positieve reacties. Zelfs een keer van iemand dat de taal in de muziek haar taal was en vond dat geweldig.’

‘Ik geef klankmassages, dus muziek is niet nodig : )’

Heb je zelf nog een leuke vraag? Stuur dan een mail naar info@verenigingvoorstoelmasseurs.nl of stuur een persoonlijk Facebook-bericht naar Wendy.

Resultaten ledenenquête 2020

Op 15 november is de enquête gesloten voor nieuwe reacties, en een dag later was er al de samenvatting van de resultaten! Zie https://www.verenigingvoorstoelmasseurs.nl/ledenenquete-2020/ voor die samenvatting. Daarin staat ook een link naar het volledige rapport.

Belangrijkste resultaten:

• de inspanningen rondom corona worden gewaardeerd;
  • de on-line workshops zijn een mooie aanvulling;
  • we hebben vrijwel allemaal veel last van de corona-pandemie;
  • er is meer belangstelling voor persoonlijke ontwikkeling.

Iedereen die de enquête heeft ingevuld: heel hartelijk bedankt!

Alles over massage

Alles? Echt waar? Interessant!

Het kennisplatform Allesovermassage.nl is bedoeld voor iedereen in Nederland die zich direct of indirect bezighoudt met masseren en daar meer over wil weten. Van wetenschappelijk onderzoek, casuïstiek, ondernemerschap en relevant nieuws voor masseurs tot portretten om inspiratie op te doen. Allesovermassage.nl is een initiatief van het Nederlands Genootschap voor Sportmassage (NGS).

Belastingzaken

Nee, dit gaat niet over ons harde werken, maar over de regelingen die opdrachtgevers kunnen inzetten om de stoelmassages op een fiscaal zo gunstig mogelijke manier op te nemen in hun boekhouding. Zoals in de vorige nieuwsbrief al vermeld hebben we hiervoor een nieuwe pagina op de website gezet: Dossier: stoelmassage en de Belastingdienst.

Op die pagina was voor de loonbelasting al de mogelijkheid genoemd om de stoelmassages onder de Arbovoorzieningen te laten vallen. Daarvoor moet aan een aantal eisen voldaan zijn. Voor bedrijven die niet aan die eisen voldoen is er altijd nog de Werkkostenregeling (WKR). Die regeling is voor 2020 zelfs flink uitgebreid. We hebben de pagina aangepast met deze informatie.

Zoals gemeld hebben we bij de Belastingdienst een zogenoemd Verzoek Vooroverleg ingestuurd. Helaas hebben we daar op dit moment nog geen reactie op. De reactietermijn is 8 weken, dat betekent dat we uiterlijk deze week een reactie moeten ontvangen. We zijn benieuwd!

Kleine Ondernemers Regeling

Een regeling voor ondernemers onder de 1,50 m? Nee, de kleineondernemersregeling (KOR) kun je gebruiken als je omzet onder de 20.000 euro blijft. Wil je vanaf 2021 deelnemen? Meld je dan vóór 3 december aan bij de Belastingdienst. Zie ook het Dossier Kleine Ondernemersregeling op onze website.

In the spotlight: Massage Praktijk-Specials bestaat 18 jaar!

Hoera! Massage Praktijk-Specials bestaat al weer 18 jaar!
Ik wil alle leden bedanken, die dit mede mogelijk hebben gemaakt. De meeste leden van de BvS zijn al vanaf de oprichting jarenlang trouwe klanten.

In deze Corona tijd, waar toch veel stoelmasseurs het moeilijk hebben, wil ik hen sterkte wensen.
Als opkikker wil ik bij een bestelling van bijvoorbeeld disposables of overtreksets een extraatje geven in de vorm van desinfectiegel of een wasbaar mondkapje (evolon op 90°C wasbaar). Vermeld bij je bestelling dan wel je lidmaatschapsnummer!

Peter Schoondermark