Dit is de Nieuwsbrief van de Beroepsvereniging voor Stoelmasseurs van juli 2020.

Onderwerpen in deze nieuwsbrief:

• Agenda
• Terugbetaling geannuleerde bijeenkomsten
• ALV 13 september
• nieuws uit de webshop

Agenda

De BvS organiseert talloze bijeenkomsten voor onze leden, en waar ook niet-leden van harte welkom zijn!

• Melt-methode en uitwisseling

In deze workshop van Rob Beenker leer je met behulp van de Melt-methode, met het welbekende blauwe balletje, klachten verhelpen. Denk bijv. aan je eigen armen/handen.

13 september 10:0015:45 at Esoterra, Bilthoven

• Workshop Stress uit je Lijf en uitwisseling

Leer hoe je je eigen stress te lijf gaat d.m.v. je mindset, je adem, je ogen en je psoas spier (de spier van de ziel). Na deze workshop weet je hoe je jezelf, en ook je cliënt, meer in balans brengt. Je ervaart hoe je met een aantal korte eenvoudige fysieke oefeningen de vastgekoekte stress uit je systeem krijgt.

13 september 10:0015:45 at Esoterra, Bilthoven

• workshop bamboestoelmassage zondag 11 oktober

Workshop bamboemassage voor op de massage stoel. Zondag 11 oktober 2020. (Incl. Massagestok)

11 oktober 10:0016:00 at Esoterra, Bilthoven

Terugblik: Workshop Het geheim van Shiatsu 28 juni

Eindelijk mochten we weer naar een workshop, in een zaaltje, met collega’s van de BvS. Ook voor docent Jaana was het de eerste keer weer na de corona tijd.

Zij had verwacht dat ze er heel emotioneel onder zou zijn, maar het voelde al snel weer als vanouds. Ja voor mij ook, als vanouds, maar toch het besef dat het bijzonder is weer met elkaar te zijn. Elkaar te masseren op de stoel, maar toch ook anderhalve meter afstand te houden. Het is soms een beetje krom, maar om nou voor de veiligheid thuis te blijven, NEE!

We begonnen met de oefening van de omgekeerde driehoek. Een oefening die je leven kan veranderen! Bij het hoofd, zit de energie van het denken, in het midden van je lijf is de hartenergie en bij je navel, de hara-energie. Eerst stelden we ons in het lijf een driehoek voor met de vlakke kant bovenaan, bij het hoofd. Hier is vaak veel energie. Maar keer dan in gedachten de driehoek om, de vlakke kant, de energie, is dan bij je hara, het gevoel. Mijn basis voelde hierdoor stevig en vanuit dat gevoel kan je in je centrum blijven. Wat ook nodig is bij het masseren.

Het masseren van een klant is een cadeautje voor jezelf. Maak het comfortabel voor je zelf. Een masseur die zelf goed in haar energie zit, geeft dit ook al door aan de klant. Zo gingen we hangen aan de klant, zaten we vaak comfortabel op een stoel en deden we alles op ons ‘Wu Wei” (op het gemak). Het was gezellig en leerzaam.

Irene Haket
www.onderdelijsterbes.nl

Dankjewel Irene voor je verslag! Zie de Facebook-pagina van de BvS voor nog meer foto’s.

Terugblik: Workshop Rebalancing 5 juli

Leren masseren zonder dat het werken wordt. Dat was mijn insteek toen ik zondag 5 juli op weg was naar Esoterra in Bilthoven om een workshop rebalancing te volgen. Het begon al goed met een warme ontvangst door Monique en Wendy met een heerlijk aardbeien gebakje. Na de koffie gingen we aan de slag onder leiding van van docent Kees Wagenaar van het Zonnehuis uit Exmorra. Een grote man met grote massagehanden die heel rustig begon om ons te laten aarden, bewust te laten worden van ons eigen lijf. Daarna een korte uitleg wat rebalancing inhield. En mijn gedachte onderweg naar Bilthoven klopte: masseren vanuit zachtheid, laat het lijf van de klant het werk doen. En zo gingen we aan de slag. Voor de lunch kregen we een aantal technieken uitgelegd waarbij de nadruk lag op het gebruiken van je eigen lichaamsgewicht om kracht te zetten. Het gebruik van spierkracht wordt daarmee omzeild. Ook was dit een mooie les voor mezelf om meer te gaan masseren vanuit mijn eigen energie.

De tijd vloog voorbij en het was lunchtijd. Wendy en Monique hadden een heerlijke lunch verzorgd, we hoefden alleen nog maar ons eigen broodje te smeren. Hartelijk dank dames.
Na de lunch gingen we verder en kregen we nieuwe technieken uitgelegd. En omdat we met een oneven aantal deelnemers waren mochten Monique en Wendy afwisselend als een soort crash test mummies optreden. Fijn voor hun en fijn voor ons want als ervaren stoelmasseurs konden zij ons goede feedback geven. Aan het eind van de middag kregen we allemaal nog de kans om de technieken die we gedurende de dag geleerd hadden in één sessie uit te voeren.

Ik kijk terug op zeer geslaagde dag met leuke collega’s. Onder leiding van een goede docent die alles op een rustige, ontspannen wijze en met humor duidelijk wist uit te leggen. Rebalancing heeft me nieuwe inzichten gegeven.

Dankjewel Remco Binkhorst, voor je enthousiaste verslag! Zie de Facebook-pagina van de BvS voor nog meer foto’s.

Terugblik: Workshop Klachtgerichte stoelmassage

Het is voor mij weer de eerste live workshop van de BVS sinds Corona. Heerlijk om elkaar weer te zien en spreken. De organisatie heeft zelfgemaakte aarbeien-gebakjes klaar staan, wat leuk!

Stefan van Esoterra geeft vandaag de workshop klachtgericht masseren. Allereerst laat hij ons zien dat je veel kunt aflezen aan het lichaam. We observeren elkaar en zien bijvoorbeeld dat een schouder iets naar voren staat, de voeten uit elkaar staan, de heup naar voren is gekanteld. Als je scherp observeert kan je met deze informatie al een goed beeld krijgen waar een klant mogelijk last heeft en wat aandachtspunten zijn in je behandeling.

We gaan tot de lunch aan de slag met het oefenen van grepen op schouder, arm en hand.  In verband met Corona werken we de hele dag met vaste koppels. De lunch was erg lekker en uitstekend verzorgd. De middag vliegt voorbij met het oefenen van de grepen die Stefan uitlegt met extra aandacht voor arm en handen. In video’s staan de grepen op de site van Esoterra uitgelegd. Thuisgekomen zit de link al in mijn mail om toegang te krijgen tot deze video’s, superhandig.

Het was een gezellige en leerzame dag, top!

Denise Snel
Raaakt, Woerden

Dankjewel Denise! Zie de Facebook-pagina van de BvS voor nog meer foto’s.

Geannuleerde bijeenkomsten

Een aantal bijeenkomsten van de BvS is geannuleerd “wegens Corona” (laten we het zo maar even noemen). Wie voor zo’n bijeenkomst een ticket had gekocht krijgt zijn/haar geld teruggestort via iDEAL. Zo is díe rekening in ieder geval vereffend.

Waar mogelijk worden die bijeenkomsten alsnog ingepland. Wil je je (opnieuw) aanmelden? Dan gaat dat op de standaard manier, en koop je dus een nieuw ticket.

ALV 13 september (herhaling)

Op de dag van de workshops bij Esoterra, op 13 september, houden we ook onze ALV. Die was eerst gepland tijdens de beurs in maart, en later op de tweede kans in juni, maar die konden beide niet doorgaan. Heb je vast wel iets van gehoord :-).

De uitnodiging en alle stukken volgen nog, maar de belangrijkste agendapunten zijn:

• formele goedkeuring jaarverslag 2019 en jaarplan 2020
  • terugtreden Niclaa Boes als bestuurslid. Zij blijft gelukkig actief als vrijwilliger voor de BvS, onder andere voor het afhandelen van de bestellingen in de webshop.
  • voordracht Barry Harms als bestuurslid. Toelichting: conform de statuten telt het bestuur maximaal 5 leden. Nu Niclaa Boes terugtreedt als bestuurslid ontstaat er ruimte voor een nieuw bestuurslid. Barry draait al enkele maanden mee als kandidaat-bestuurslid.
  • voordracht Wim von Rotz als bestuurslid. Zijn 1e termijn van 4 jaar zit er op, dus zijn positie komt vacant. Gelukkig stelt hij zich herkiesbaar en het bestuur draagt hem van harte voor voor een nieuwe periode als penningmeester.

Deze ALV zal een ingetogen karakter hebben. De bestuurswisselingen verdienen echter ruime aandacht en waardering voor deze bestuursleden. Op deze ALV van 13 september houden we het eerst nog even ‘formeel’. Op de nieuwjaarsbijeenkomst van begin 2021, als we met een grote groep bij elkaar zijn, staan we uitgebreid stil bij deze gebeurtenissen.

Nieuws uit de webshop

De BvS-bordjes zijn weer leverbaar! We hebben weer een ruime voorraad. Dus: heb je nog een nare lege plek naast je huisnummer? Een bordje van de BvS is een sieraad voor je woning!

En als je toch aan het bestellen slaat: heb je al een BvS-promotietasje? Ideaal voor een warme zomer, zo’n koeltasje met vrieselement! Ze zijn gratis voor leden, je betaalt alleen de verzendkosten. En die betaalde je toch al voor je bordje, dus: lekker meebestellen!