Dit is de Nieuwsbrief van de Beroepsvereniging voor Stoelmasseurs van januari 2021.

Onderwerpen in deze nieuwsbrief:

• Van de voorzitter
• Nieuwjaarsborrel 2021
• Rubriek op Facebook: Wat zeg jij?
• BvS-naambordjes
• Belastingdienst
• Brief NGS aan Ministerie van VWS
• Belastingmaatregelen in coronatijd

Van de voorzitter

Het nieuwe jaar is nu echt begonnen. De Drie Wijzen zijn afgetreden en weer terug naar het Oosten, de kerstbomen zijn opgehaald en officieel wensen we elkaar geen “Gelukkig nieuwjaar” meer. In de eerste week van januari mocht dat nog wél, en op initiatief van Wendy hebben alle leden een welgemeende nieuwjaarswens mét geluksmunt ontvangen in de post. We hebben hier veel leuke reacties op ontvangen, zowel in de mail als via Facebook. Hartelijk dank daarvoor!

Op vrijdag 22 januari steekt het bestuur de koppen bij elkaar om te praten over het jaarplan 2021. We hadden dat ‘live’ gepland, maar wegens de lockdown is onze reservering geannuleerd. Heel jammer, het is goed om als bestuur elkaar ook regelmatig even te zien. Maar goed, we doen het dan maar online. Er staat heel wat op het programma.

Zoals bekend (dacht ik toch?) treed ik terug als bestuurslid van de BvS. De taken en functies worden in onderling overleg herverdeeld onder de overige bestuursleden. Verder gaan we aan de slag met de uitkomsten van de enquête van vorig jaar, en hebben we wat eieren te leggen over de workshops en de locaties voor dit jaar. “Corona” zit ons daarbij behoorlijk in de weg, want niemand weet wanneer we weer fysiek bij elkaar kunnen komen. On-line workshops zijn soms een heel goed alternatief, maar het is toch niet hetzelfde als voor het eggie.

In een volgende nieuwsbrief de resultaten van het overleg van a.s. vrijdag. Tot slot, ook al is 2021 al bijna 3 weken onderweg:

Het bestuur wenst alle lezers een gelukkig en gezond 2021!

Nieuwjaarsbijeenkomst

De BvS organiseert elk jaar – tegen het einde van januari – een nieuwjaarsbijeenkomst voor al haar leden. Vanwege de verlengde lockdown is het helaas niet mogelijk om dan al fysiek bij elkaar te komen.

Het bestuur is achter de schermen druk bezig om enkele ideeën uit te werken, zodat wij – zodra dat wel weer toegestaan is – bij elkaar kunnen komen.
Wij houden op dit moment rekening met een datum rond eind februari 2021.

Houd de nieuwsbrief en onze social media kanalen in de gaten!

Rubriek op Facebook: Wat zeg jij?

Foto rubriek Facebook: wat doe jij - januari 2021Elke eerste woensdag van de maand plaatsen wij op Facebook een vraag. Een antwoord is niet goed of fout. Het doel is om met elkaar te sparren over de gestelde vraag.
Misschien levert het ook mooie nieuwe inzichten op!

Deze maand was de vraag:

Wat doe jij tijdens de lockdown?
1 boek lezen/cursus mappen door spitten.
2 opruimen van…
3 een ander verdienmodel gevonden
4 …….
Wij zijn alvast benieuwd naar wat jij zegt….

Er waren zo’n 62 reacties

Een aantal reacties:

‘Ook ik doe van alles wat: zelfstudie, opruimen, m’n man (ook zzp-er) wat helpen met zijn klussen en administratie. Maar af en toe kost het me moeite om aan de slag te gaan en ligt somberheid op de loer. Daarom doe ik ook leuke dingen zoals ouderwets foto’s inplakken, buiten koken, beetje tekenen/schilderen en veel wandelen. Lichtpuntjes blijven zien is belangrijk!’

‘Ik heb nog m’n andere part Time baan en m’n partner is ook thuis door de beperkingen , wij genieten van samen , lekker eten en serietjes kijken.

‘Ik ben blind,ik lees de stof nog eens door,daarbij probeer ik 3 tot 4 keer in de week te sporten om in beweging te blijven, ik had toevallig wat apparaten aangeschaft, kortom blijf in beweging.

‘Ik ben net begonnen als Vrijwilligerscoördinator bij Humanitas (vrijwilligerwerk) bij het project Belmaatjes. Matchen van eenzame ouderen, chronisch zieken, mantelzorgers aan vrijwilligers om zo de eenzaamheid te verminderen.
Dankbaar werk, zeker in deze tijd!’

Heb je zelf nog een leuke vraag? Stuur dan een mail naar info@verenigingvoorstoelmasseurs.nl of stuur een persoonlijk Facebook-bericht naar Wendy.

BvS-naambordjes

Muurbordje BvS - uitgesnedenWist je dat de BvS ook zogenoemde muurschildjes uitgeeft? Voor op je gevel, of om neer te zetten als je ergens op locatie aan het werk bent. Zo laat je zien dat je professioneel bezig bent, als lid van de Beroepsvereniging voor Stoelmasseurs! Meer informatie?

Belastingdienst

Vorige week werd ik (Martin) gebeld door de Belastingdienst, over ons ‘Verzoek Vooroverleg’ over de stoelmassages en werktijd. Zie de eerdere nieuwsbrieven voor de geschiedenis. Kort samengevat: de dame die ik sprak zit er volop achterheen bij haar collega’s in het land, maar de vele vragen rondom corona vragen ook veel aandacht. Zolang de lockdown duurt mogen we toch al niet werken, maar het zou natuurlijk wel mooi zijn als we ruim vóór we weer aan het werk kunnen duidelijkheid kunnen geven aan onze opdrachtgevers.

Enfin, ze (de BD) doen hun best en zijn zich er van bewust dat onze brief al van september is. Zodra er nieuws is wordt ik weer gebeld met het resultaat. De schriftelijke bevestiging komt snel daarna. We houden jullie op de hoogte!

Brief NGS aan Ministerie van VWS

Het NGS heeft het initiatief genomen tot weer een brief aan het Ministerie van VWS. Na overleg heeft ook de BvS ingestemd met deze brief, dus ook het logo van onze vereniging staat erboven.

In de brief wordt gepleit voor de volgende maatregelen:

• laten vervallen van de partnertoets bij het aanvragen van de TOZO
  • het urencriterium (1.225 uur) als voorwaarde te verlagen naar 400 uur (zie ook het volgende item in deze nieuwsbrief)
  • Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) uit te keren op basis van de werkelijke vaste lasten en de voorwaarde dat je minimaal € 3.000 aan vaste lasten hebt per kwartaal te laten vervallen
  • verzoek tot heroverwegen van de sluiting van massagepraktijken

Op de website van het NGS staat de volledige brief. Op de vorige brief van het NGS is geen reactie ontvangen. Laten we hopen dat ze dit keer wél reageren.

Belastingmaatregelen in coronatijd

De Belastingdienst heeft een aantal regelingen aangepast of nieuwe regelingen in het leven geroepen. Deze tijdelijke maatregelen zijn met name gericht op uitstel van betaling en versoepeling van voorwaarden. Diverse regelingen zijn verlengd tot 1 april 2021. Ze verlichten zo je financiële lasten tijdens de coronaperiode.

Een hele belangrijke regeling is, dat het urencriterium wordt versoepeld! In de brief van het NGS werd hier ook om gevraagd. Kom je door de coronacrisis tussen begin maart en eind september niet aan het urencriterium van 24 uur per week (1225 uur per jaar)? Dan mag je er tijdelijk vanuit gaan dat je het urencriterium toch gehaald hebt, ook als dat in werkelijkheid niet het geval is. Op die manier kun je toch gebruik maken van de ondernemersfaciliteiten, zoals de zelfstandigenaftrek.

Op de site van de Kamer van Koophandel staat een overzicht van de belastingmaatregelen in coronatijd.