Logo nieuwsbrief december 2020

Dit is de Nieuwsbrief van de Beroepsvereniging voor Stoelmasseurs van december 2020.

Onderwerpen in deze nieuwsbrief:

• Van de voorzitter
• Rubriek op Facebook: Wat zeg jij?
• Vergelijking SamSamKring, SharePeople en Broodfonds
• Update Corona
• Verzoek vooroverleg

Van de voorzitter

Zo tegen de kerstdagen word ik altijd een beetje melancholisch. De toespraak van onze minister-president van afgelopen maandag deed daar nog een schepje bovenop. Het is voor alle masseurs een lastig jaar geweest. Voor wat betreft onze werkzaamheden is het jaar eigenlijk ook al afgelopen. En het volgende jaar begint met een opmaat van drie weken gedwongen thuiszitten.

Maar: we weten waar we het voor doen. De snel oplopende aantallen besmettingen, de overvolle ICs en de teller van overledenen die inmiddels op bijna 10.000 staat laten geen keuze: er móet iets gebeuren. Het dringend beroep op ieders verantwoordelijkheid heeft onvoldoende geholpen: zie de overvolle winkelstraten, tuincentra, bouwmarkten, etc. Hoe pijnlijk het ook is: als wij volgend jaar nog wat te masseren willen hebben, zullen we er alles aan moeten doen zodat medewerkers weer naar hun werk kunnen.

Ik wil graag afsluiten met een positieve noot. De komende weken kunnen we mooi gebruiken om onze websites eens goed onder de loep te nemen. Om de cursusboeken er nog eens op na te slaan. Om na te denken over nieuwe manieren om straks onze ondernemingen (weer) te laten floreren. Dit jaar geen lange tafels met Kerst, maar een intiem samenzijn met de mensen die ons het meest nabij zijn. Laten we daar zoveel mogelijk van genieten!

Het bestuur wenst alle lezers fijne kerstdagen en een gezond en gelukkig nieuwjaar!

Afgelopen zondag om 14.00 uur was het dan zover: de online pub quiz ging beginnen! Even onwennig elkaar aankijken in de Zoom-room, want ons geluid stond nog uit. De eersten begonnen al te zwaaien (gezellig!). Anki, de organisator, kwam online en we konden beginnen. De middag was mooi verdeeld. Eerst kregen we multiplechoice vragen. Eenieder speelde voor zich.
Uit welk land komen deze vlaggen? En herken jij deze persoon, die als een ‘röntgenfoto’ zichtbaar werd?
Daarna kwamen we in willekeurige groepjes bij elkaar in ‘Break out rooms’ en gingen we groepsopdrachten maken, zoals woordzoeker, sudoku, een wc rol challenge en paint a part. Ook was er nog tijd om bij te kletsen natuurlijk.
Gevolgd nog door een dansje, en in weer een andere groepssamenstelling, het spel ‘verzamel de voorwerpen’.

We moesten ook een kaartenhuis bouwen. Nou, dit ging ons echt niet goed af. Monique had al wel 5 huisjes gebouwd 😉.
Maar a
pplaus voor de dochter van Marwies; ze bouwde er één met vijf verdiepingen. Knap!

Uiteindelijk kregen we alle antwoorden te zien. ‘Onze’ Wim had gewonnen! De prijs was een lidmaatschap van één jaar voor de BvS. Hij heeft deze prijs geschonken aan Toos Heeffer, die tweede werd.

Iedereen bedankt voor de geweldige middag! Anki van Munster van Quiz & Taste bedankt voor de organisatie!
Wil je zien wat je allemaal bij Anki kunt doen? Kijk dan op eens op
www.anki-events.nl

Hopelijk zien we elkaar in 2021 weer snel live

Groetjes Monique en Wendy

Rubriek op Facebook: Wat zeg jij?

Elke eerste woensdag van de maand plaatsen wij op Facebook een vraag. Een antwoord is niet goed of fout.
Het doel is om met elkaar te sparren over de gestelde vraag. Misschien levert het ook mooie nieuwe inzichten op!

Deze maand was de vraag:

Ben jij al verzekerd bij ziekte ? Er is veel aanbod, de prijzen variëren, maar ook de uitkeringsduur etc.
In de volgende nieuwsbrief komt een overzicht met een vergelijking van de verschillende aanbieders.
Wij zijn alvast benieuwd naar wat jij zegt….

Er reageerden zo’n 29 leden.

Een aantal reacties:

‘Voor mij geen, ik heb nog een baan ernaast.’

‘Ik heb zelf 1e broodfonds in Apeldoorn opgericht. Het werkt fantastisch. Ben er super blij mee!’

‘Ik heb een uitgebreide ongevallenverzekering afgesloten. Voor een gewone AOV ga ik niet betalen. Verzekeraars doen toch hun uiterste best om ondanks de enorme premies de schade af te wijzen…’

Heb je zelf nog een leuke vraag? Stuur dan een mail naar info@verenigingvoorstoelmasseurs.nl of stuur een persoonlijk Facebook-bericht naar Wendy.

Vergelijking SamSamKring, SharePeople en Broodfonds

Verzekeren tegen arbeidsongeschiktheid

Op de Facebookpagina van de BvS kwam het in de rubriek “Wat zeg jij?” al voorbij: verzekeren bij ziekte. Iets wat er bij ZZP’ers, en dus ook bij ons stoelmasseurs, vaak bij inschiet. Traditionele arbeidsongeschiktheidsverzekeringen (AOV) zijn vaak veel te duur en/of de acceptatiecriteria te streng. Dus: wat is er zoal nog meer onder de zon qua betaalbaar vangnet bij arbeidsongeschiktheid?

De meest in het oog springende alternatieven voor een AOV zijn het Broodfonds, SamSamkring en Sharepeople. Deze zogenaamde schenkkringen werken volgens het principe dat ondernemers voor elkaar zorgen en elkaar geld schenken als iemand ziek of arbeidsongeschikt raakt.

Het Broodfonds bestaat al sinds 2006 en is voor velen de meest bekende vorm van een schenkkring. Recenter zijn daar o.a. SharePeople (2017) en SamSamkring (2018) bij gekomen.

Hoe werken ze?

Bij het Broodfonds en SamSamkring stort je een bepaald bedrag op een rekening bij een bank. Dit bedrag stort je iedere maand tot je een bepaalde buffer hebt opgebouwd. Het bedrag wat boven deze buffer komt mag je weer opnemen.

Als er iemand ziek wordt, geldt er een eigen risico van 1 tot 2 maanden. Na die tijd maken de andere deelnemers maandelijks een bedrag van hun rekening over naar de zieke.

Bij SharePeople is er geen sprake van een spaarinleg, maar zorg je ervoor dat het geld op je eigen rekening staat. Maximaal 1 keer per maand doneer je (max.) 6% van je geselecteerde inkomsensniveau direct aan een arbeidsongeschikte. Als er iemand ziek wordt, geldt een eigen risico van 2 maanden.

De inleg in een schenkkring is niet aftrekbaar en de schenkingen die je doet zijn ook niet aftrekbaar. De schenkingen die je eventueel ontvangt zijn vrijgesteld van belastingen, je hoeft ze dus niet op te geven als inkomen bij de aangifte IB.

Zie verder het vergelijkingsoverzicht hieronder:

Broodfonds

SamSamkring

Eenmalige inschrijfkosten

(korting mogelijk)

Maandelijkse vaste kosten

€ 15,00 en € 8,00 voor bankrekening

Wachttijd bij ziekte

1 maand

2 maanden

Minimale uitkering per maand bij ziekte

€ 1.000,00

Maximale uitkering per maand bij ziekte

€ 2.500,00

• Anoniemer, landelijk
  • Groepsgrootte oneindig
  • Geen bijeenkomsten
  • Onafhankelijke arbodienst, recht op second opinion, casemanager
  • Privacy, anoniem
  • Groepsgrootte oneindig
  • Geen bijeenkomsten
  • Vaak kortingsacties; eerste 3 mnd gratis
  • Onafhankelijke arbodienst
  • 1e jaar geen psyche

‘Garantie’ uitkering bij veel zieken

Door buffer en landelijke broodfonds alliantie

Door buffer

Geen buffer, goedkoop wellicht duurkoop als inleg per mnd stijgt tot 6%

Maximale duur schenkingen

2 jaar

www.broodfonds.nl

www.samsamkring.nl

www.sharepeople.nl

Update: Corona

Deze nieuwsbrief verschijnt 1x per maand. De ontwikkelingen rondom Corona gaan veel sneller, daarom heeft het weinig zin om te proberen “nieuws” te blijven brengen rondom de pandemie. Voor wie van moment tot moment op de hoogte wil blijven zijn er voldoende kanalen beschikbaar. Toch even een paar puntjes.

In de lockdown van 15 december tot en met 19 januari is uitoefening van contactberoepen verboden. Een uitzondering wordt gemaakt voor (para-)medische contactberoepen. Valt een (stoel-)masseur daar ook onder? Nee. Zie dit overzicht uitgezonderde contactberoepen tijdens lockdown op de site van de rijksoverheid.

Voor informatie over de financiële regelingen (NOW, TOZO, etc) verwijzen we graag naar de site van de Kamer van Koophandel. Zie bijvoorbeeld dit overzicht van alle regelingen, of doe de regelingencheck. Een goed startpunt is ook https://www.kvk.nl/corona/.

Stand van zaken Verzoek Vooroverleg

Zoals gemeld in eerdere nieuwsbrieven hebben we contact met de Belastingdienst over de interpretatie van de voorwaarde voor vrije verstrekking ‘De behandeling vindt plaats tijdens werktijd’. Omdat de BvS een landelijke vereniging is en wij de vraag hebben gesteld voor alle voorkomende situaties in heel Nederland, kon de afdeling Utrecht daar geen uitspraak over doen. De vraag is doorgezet naar het landelijke team. Kost allemaal weer iets meer tijd, maar dan krijgen we straks wel een uitspraak die voor alle aanbieders, en vooral: opdrachtgevers van stoelmassage geldig is. Zodra er nieuws is laten we het weten!