BvS nieuwsbrief april 2022

Dit is de Nieuwsbrief van de Beroepsvereniging voor Stoelmasseurs van april 2022.

Onderwerpen in deze nieuwsbrief:

• Van het bestuur
• Agenda
• Rubriek op Facebook: Wat zeg jij?
• Terugblik workshops 20 maart 2022
• Mooie Momentenboek
• Boekhoudtip van de maand
• ALV stukken beschikbaar op onze website
• Voordelen lidmaatschap BvS

Van het bestuur

Foto bij voorwoord nieuwsbrief april 2022

Joehoe het mag allemaal weer! Maar wat viel het ineens op dat we elkaar nu weer meer in de gaten “moesten” houden.

In maart zijn we met de familie (14 personen) op wintersport geweest. En wat was ik toch vaak aan het kijken waar iedereen was.  Stop: er moet iemand naar het toilet of bij de lift raakte iemand achterop door de drukte. Tjee ik was even vergeten dat ik zo’n roedeldier was. Toen we bijna nergens kwamen en in onze eigen bubbel zaten, was iedereen waar ik op “moest” letten gewoon in de buurt.  Nu was ik gelukkig niet de enige die hier tegenaan liep.

Bij ons in Brabant is het grote festival Paaspop weer achter de rug. En onze jeugd zei eigenlijk precies hetzelfde: ‘Wat waren er veel mensen; we hadden het druk om elkaar in de gaten te houden’.
Soms houden we elkaar teveel in de gaten en moeten we leren loslaten, maar soms is het ook erg fijn om elkaar in de gaten te houden. We kunnen elkaar dan een steuntje in de rug geven als dat nodig is.
Zo zijn wij als bestuur erg blij als er leden zijn die ons op de hoogte houden van een ander ziek lid (geen griepje), zodat wij hem of haar een bloemetje kunnen sturen namens ons allemaal.

Het in de gaten houden van elkaar went erg snel en ik ben dan ook heel blij dat we weer met zijn allen zijn! Plezier maken en delen is toch super leuk.

Wendy
Bestuurslid BvS

Agenda (voor a.s. zondag zijn er nog enkele plekken vrij gekomen!)

• 24 april 2022 workshop TRE en Critical Alignment Yoga

Judy

Wist je dat je stress en spanning net zo makkelijk kunt ontladen, als dat je het vasthoudt? Daar gaan we in deze workshop samen onderzoek naar doen. Deze dag neem ik jullie aan de hand van de Yoga methodiek van Gert van Leeuwen mee naar het bovenrug- en borstgebied. Ook zal ik een introductie workshop TRE® verzorgen. Dit staat voor Tension Release Excercises en deze zijn ontworpen door Dr. David Berceli.

24 april 10:0016:00 at NGS Bilthoven

Rubriek op Facebook: Wat zeg jij?

Rubriek Facebook april 2022Elke eerste woensdag van de maand plaatsen wij op Facebook een vraag. Een antwoord is niet goed of fout. Het doel is om met elkaar te sparren over de gestelde vraag. Misschien levert het ook mooie nieuwe inzichten op!

Met onze stoel komen we op veel verschillende plekken. We zien ze op Facebook ook wel eens voorbij komen.
Deze maand is de vraag: wat is jouw mooiste, raarste, bijzonderste plek waar jij met je stoel hebt gestaan?

Er reageerden 14 leden. Een greep uit de reacties:

Adinde: ‘In een kluis….helaas zonder inhoud…’

Wendy: ‘Op de camping van de 24 uurs Solex race. Samen met Chris Hellendoorn.’

Charlie: ‘Bij een teambuildingopdracht, moet je nagaan zonder zicht en 32 graden warm, kom je in een bos met 4 blokhutten, mag je de mensen buiten onder de bomen een heerlijke massage geven, heerlijk rustig allemaal vogel en andere natuurgeluiden, ja zelfs dennenappels die naast je neer vallen, lol’

Heb je zelf nog een leuke vraag? Stuur dan een mail naar info@verenigingvoorstoelmasseurs.nl of stuur een persoonlijk Facebook-bericht naar Wendy.

Terugblik workshops 20 maart 2022

Workshop Polariteitsmassage

Door: Marijke de Raadt

Workshop 20 maart 2022 - Astrid (1)Ik heb deelgenomen aan deze interessante workshop van Astrid Vollebregt, die sinds 2015 haar eigen massagepraktijk heeft in Den Haag en verder werkt als coach/counselor en docent polariteitsmassage.

Ze heeft nog nooit een workshop gegeven aan stoelmasseurs, dus ze gaf aan dat het voor haar weer even spannend was om deze liggende massage te vertalen naar de stoel.

Eerst heeft ze ons verteld over het ontstaan en de uitgangspunten van deze massage, die rond de helft van de vorige eeuw is ontwikkeld door de Amerikaanse natuurarts Randolph Stone. Belangrijkste bouwstenen van de massage zijn het in balans brengen van energiestromen in het lichaam en het toepassen van verschillende massagetechnieken op basis van de 5 elementen: aarde, water, vuur, lucht en ether.

Toen zijn we in tweetallen gaan oefenen. Het was mooi om te ontdekken wat er gebeurt als je je handen simpelweg op bepaalde plekken van het lichaam legt en de energie hiertussen laat stromen, zonder iets te ‘doen’. Verder hebben we de 5 verschillende technieken op basis van de elementen op elkaars arm gegeven. Voor veel deelnemers was dit heel ontspannend, zowel om te geven als om te krijgen.

Workshop 20 maart 2022 - Astrid (2)Na de lunchpauze hebben we in andere tweetallen geoefend met een volledige polariteitsmassage op de stoel, die Astrid speciaal voor ons had samengesteld. Alle koppels waren geconcentreerd bezig met uitproberen, feedback geven, voelen en begrijpen.

Na afloop gaf iedereen aan dat ze allerlei nieuwe dingen hadden geleerd, die ze kunnen integreren in hun eigen massages. Voor mij is het ook een heel mooie aanvulling op de zachte technieken, die ik de afgelopen jaren heb ontwikkeld in mijn stoelmassages. Het wordt steeds meer stromen en steeds minder ‘hard werken’!

Dank je wel Astrid voor de heldere en lichtvoetige manier waarop je ons wat hebt laten voelen van deze mooie massage!

Workshop Zen shiatsu en meridianenleer

Door: Irene Haket

Workshop 20 maart 2022 - JessicaTen eerste:  de dag vloog voorbij! Ik vond het heel interessant wat en hoe Jessica Janssen-Matitaputtij vertelde.

We begonnen al snel met onze ogen te sluiten en zo te luisteren en hoe het is om te ervaren. Je wordt minder afgeleid en uiteindelijk ga je rustiger ademen en kom je meer in je centrum.

Jessica laat haar cursisten ook weleens geblinddoekt masseren om dit te ervaren.

We gingen als eerste met de handrug onze klant voelen. Warm of koud?
Voel je energie? Welke waarnemingen krijg je zo binnen?

Workshop 20 maart 2022 - Jessica (1)Daarna vertelde Jessica over de 12 meridianen. Zij staan in verbinding met de organen. Zij beginnen en eindigen bij de vingers en tenen. We deden wat strekkingen om de meridianen te stimuleren. Ook wat handoefeningen en vinger-strekkingen.

Ook vertelde ze nog dat je teveel met je voorkeurshand doet. Ga de dingen eens met je andere hand doen. Door dit te stimuleren kan je je innerlijk weten aanspreken. De kleine hersenen gebruiken. Een ook de spieren en spanning in je lichaam veranderen (zoals in dagelijkse situaties als je wc papier gebruikt; i.p.v. rechtshandig linkshandig vegen!)

Daarna gingen we elkaar nog masseren. We masseerden de meridianen in de benen. Wat en hoe ben ik nu alweer vergeten. Dat vraagt naar herhaling!

Ik heb een folder van haar meegenomen, maar Jessica heeft geen website. Door mond-op-mondreclame heeft ze altijd werk. Hoe mooi is dat!

Mooie Momentenboek

BvS Mooie Momenten BoekTijdens het opbouwen van onze stand op de massagevakbeurs waren Wendy en ik wat aan het mijmeren over alle leuke herinneringen die wij samen al gemaakt hebben bij de BvS. En dat zijn er heel wat! Leuk om dat de revue te laten passeren.

In deze snelle maatschappij doen wij veel met social media, maar ja … dat is vaak nogal vluchtig. Daarom bedachten wij dat een heel simpel ‘ouderwets’ boekje ook heel leuk kan zijn om later de mooie momenten van onze BvS nog eens terug te kunnen lezen.

Gewoon, zo’n boekje waarin wij allemaal in de loop der jaren leuke anekdotes, wijsheden, leukigheden, spreuken, ervaringen, krabbels etc. kunnen verzamelen.
Net zoiets als het gastenboek in een vakantiehuisje of een Bed & Breakfast waar je toch altijd even in kijkt.

Baloo is voor en doet misschien wel als eerste een duit in het zakje aankomende workshopdag 24 april, wie volgt?

Monique
Voorzitter BvS

Boekhoudtip van de maand: reiskosten – hoe zit het met de kosten en BTW?

Mijn naam is Edwin Ietswaard en in mijn dagelijkse leven ben ik nauw betrokken bij de massagebranche. Dagelijks ben ik te vinden in onze massagepraktijk MyoMind Massage in Alphen aan den Rijn én daarnaast help ik met Ietswaard Support therapeuten en andere professionals in zorg/welzijn contactberoepen met hun administratie

Boekhoudtip april 2022Als stoelmasseur kom je (uiteraard) bij de klant op locatie. Hiervoor maak je reiskosten met je auto, bakfiets (ja, ik weet dat in Amsterdam een stoelmasseur per bakfiets langs de klanten gaat) of openbaar vervoer. Hierbij reken je naar grote waarschijnlijkheid een apart bedrag, maar moet je over deze reiskosten BTW berekenen? Als dat zo is, hoeveel dan?

Antwoord is JA! Je moet BTW over de reiskosten berekenen als je een prestatie verricht. Bij de stoelmassage is het logisch dat dit zo is, dus bereken je hetzelfde BTW tarief als bij de dienst zelf.
In dit geval 21%.

Voor het doorberekenen van de reiskosten en de bijhorende BTW maakt het niet uit of jij nu gebruik hebt gemaakt van het openbaar vervoer, of dat jij zelf met de auto bent gereden. Beide mag je doorberekenen aan je klant.
Het is uiteraard wel heel belangrijk om vooraf goed af te spreken wat je precies doorrekent. Het beste is dit vooraf vast te leggen in een overeenkomst. Dat voorkomt veel stress achteraf.

Let op:
Wanneer je met het openbaar vervoer naar de klant reist, staat op je bus of treinticket (meestal) geen BTW vermeld. Op openbaar vervoer zit ALTIJD 9% btw (het lage tarief). Wanneer je de kosten 1-op-1 doorrekent aan de klant, bepaal je dus eerst het bedrag exclusief 9% btw van de gemaakte kosten en daar doe je dan de 21% btw voor de prestatie bovenop. Niet de 9%! Bij het doorbelasten van een prestatie volgt de reiskosten altijd hetzelfde btw tarief als de hoofddienst, je stoelmassage.

Per saldo maakt het voor jou niets uit. Jij vraagt de 9% over de inkoopkosten van het openbaar vervoer terug, en de klant doet hetzelfde met de 21% over de geleverde dienst.

Heb je hierover vragen? Of wil je nog meer weten over het boeken van kilometervergoedingen? Lees dan mijn blog op Linkedin.

ALV-stukken beschikbaar op onze website

Inmiddels heeft iedereen die aanwezig was bij de Algemene Leden Vergadering (ALV) op zondag 20 februari 2022, de gelegenheid gehad om te reageren op het verslag. Een klein aantal aanpassingen is doorgevoerd. Bedankt voor alle reacties!

De definitieve versie van het verslag, het jaarverslag 2021 en het jaarplan 2022 lees je hier terug.

Voordelen lidmaatschap BvS

Netwerken tijdens BvS-bijeenkomstHet lidmaatschap van de BvS biedt jou als stoelmasseur een groot aantal voordelen. In deze nieuwsbrief staan wij stil bij één van de voordelen: netwerken met elkaar.

Netwerken met elkaar
De BvS organiseert voor haar leden bijna maandelijks een aantal workshops.

Naast de inhoudelijke kant van de workshops is het dé gelegenheid om te netwerken met elkaar. De koffiepauzes en de lunch staan garant voor nieuwe ontmoetingen, bijpraten met bekenden en het uitwisselen van ervaringen. Ook doe je er connecties op, die je wellicht aan werk kunnen helpen. Kortom: de workshops van de BvS zijn méér dan alleen het verbreden en verdiepen van je kennis!