Dit is de Nieuwsbrief van de Beroepsvereniging voor Stoelmasseurs van april 2020.

Onderwerpen in deze nieuwsbrief:

• Agenda
• Lunch en bingo
• BvS Mooie Momenten Pot
• Dossier: Corona
• Uitstel betaling contributie
• Massage- en Complementairvakbeurs
• Algemene LedenVergadering

Agenda voor de komende maanden

Alle geplande fysieke bijeenkomsten zijn op dit moment geannuleerd. We gaan daarvoor nieuwe datums prikken. Wie al een ticket heeft gekocht wordt als eerste geïnformeerd. Het ticket dat je hebt gekocht blijft geldig. Kun je de nieuwe datum niet dan kijken we samen naar de beste oplossing.

Voor de bijeenkomst workshop beter ademen zondag 19 april is een alternatief uitgewerkt, namelijk een online workshop op zondag 26 april, van 10.00 tot 12.30 uur (en evt. uitloop). Alle deelnemers hebben hier inmiddels bericht van gehad. Het is voor alle partijen een beetje een experiment, waar we zeker veel van gaan leren! En dat kunnen we dan weer gebruiken voor nieuwe on-line bijeenkomsten.

Beter AdemenⓇ is een snelle en doeltreffende (en geregistreerde) methode om de ademhaling omlaag te brengen en zelf tot rust te komen. De methode kan hyperventilatie, slaapproblemen en veel andere gezondheidsklachten oplossen, helpt pijn te verzachten en bevordert persoonlijke groei en bewustwording.

Lunch en bingo

Door de maatregelen hebben we nu weinig contact met onze leden. Daar willen we, als bestuur van de BvS, graag wat aan doen! En daar hebben we al meerdere ideeën voor.

De bijeenkomsten van de BvS staan bekend om hun gezelligheid, goede sfeer en natuurlijk de lekkere lunch! Wendy en Monique hebben een plan bedacht voor een online lunch-workshop, gevolgd door een gezellige online bingo!

Voor de lunch-workshops krijg je vooraf een lijstje met ingrediënten die je in huis moet halen. Onder leiding van 1 of 2 koks gaan we, iedereen in zijn/haar eigen keuken, aan de gang met het recept. Via je beeldscherm wordt het allemaal voorgedaan. Hartstikke leuk om zo met elkaar onze eigen lunch te maken en daarna samen te eten.

Na de lunch gebruiken we de verbinding om met elkaar een potje bingo te spelen. Hoe we dat precies gaan doen werken we nog verder uit natuurlijk. Maar: wordt leuk, reken maar!

BvS Mooie Momenten Pot

Ken je de Mooie Momenten Pot? Dat is een glazen pot, bijvoorbeeld een weckpot, waarin je lieve, aardige berichtjes of vragen stopt. Heb je even behoefte aan een Mooi Moment? Dan haal je een briefje uit te pot en geniet er even van. En misschien krijg je wel inspiratie om er iets aan toe te voegen!

In deze voor velen moeilijke tijd hebben wij, speciaal voor onze leden, zo’n Mooie Momenten Pot gemaakt. Op afstand, natuurlijk, en daarom in de vorm van een WhatsApp-groep. Bedoeld om aardige en grappige zaken met elkaar te delen, als hart onder de riem voor wie het maar wil.

Ben je lid van de BvS en wil je ook meedoen? Je bent van harte welkom! Stuur een appje naar Wendy, Monique of Martin en je wordt toegevoegd. Je kunt jezelf natuurlijk altijd weer afmelden.

Dossier: Corona

De overheidsmaatregelen die de gevolgen van de uitbraak van het Corona-virus moeten beperken, hebben grote impact op de bedrijfsvoering en inkomsten van (stoel-)masseurs. Om ondernemers hierin te ondersteunen zijn er diverse regelingen in ontwikkeling.

Op de pagina Dossier: Corona proberen we steeds de laatste stand van zaken weer te geven. Die informatie halen wij zelf weer van de sites van de Kamer van Koophandel, de Belastingdienst, enz. De pagina wordt regelmatig bijgewerkt. Als er weer een update is zetten we dat op de Facebook-pagina van de BvS.

Over die Facebook-pagina gesproken… wij hebben de privacy-instelling van deze groep zojuist gewijzigd van ‘openbaar’ naar ‘privé’. ‘Openbaar’ betekent dat iedereen kan zien wie lid is van de groep en bekijken wat de leden plaatsen. ‘Privé’ betekent dat daarna alleen leden kunnen zien wie lid is van de groep en bekijken wat de leden plaatsen. In je Meldingen heb je daar het bericht misschien al van gezien.

Niet omdat we iets te verbergen hebben, maar zo kunnen we als leden onderling vrijelijk onderwerpen bespreken zonder dat onze klant, of (schoon)zus/zwager etc. deze ook meeleest. De afweging hierbij is dat op onze Facebook-pagina soms persoonlijke of vertrouwelijke zaken worden besproken. Wie zijn/haar bijdrage met de rest van de wereld wil delen heeft daar nog altijd alle mogelijkheden voor.

Onze fb-groep is overigens gewoon nog wel te vinden voor collega’s die lid willen worden 🤗.

Uitstel betaling contributie

Het zijn moeilijke tijden voor ons als stoelmasseurs. Veel, of zelfs alle opdrachten, zijn geannuleerd. We missen niet alleen het werk en de contacten met onze cliënten, maar ook de inkomsten. We begrijpen dan ook dat we van een aantal leden het verzoek hebben gekregen voor uitstel van betaling van de contributie.

Wees gerust: het lidmaatschap eindigt, behoudens enkele bijzondere omstandigheden, op z’n vroegst per 31 december. Dus: als je op 1 januari van dit jaar lid was, ben je dat in ieder geval nog het hele jaar.

De faciliteiten van de website, zoals je vermelding op de ledenlijsten, de korting op de bijeenkomsten, toegang tot bepaalde artikelen en downloads, en de mogelijkheid om leden-artikelen te bestellen zijn echter wél gekoppeld aan je tijdige betaling. Na afloop van de periode waarover je de contributie hebt betaald stoppen deze faciliteiten automatisch.

Dat hoeft, in de huidige omstandigheden, echter geen probleem te zijn. Op dit moment zijn alle bijeenkomsten sowieso opgeschort, en bedrijven zijn ook niet hard op zoek naar stoelmasseurs. Dus: heb je moeite om de contributie nú te betalen, laat dan die termijn gerust verstrijken. Je krijgt dan wel een mailtje waarin staat dat je bent uitgeschreven als lid, maar eigenlijk is dat dus alleen als actief lid. En ben je weer in betere doen: koop dan alsnog het product “Lid” voor 75 euro en al je faciliteiten komen weer terug.

Massage- en Complementairvakbeurs

Deze beurs stond gepland voor 13 en 14 maart, maar is vanwege de uitbraak van het Corona-virus geannuleerd. Inmiddels zijn de nieuwe data bekend: vrijdag 26 en zaterdag 27 juni 2020. Een en ander natuurlijk onder voorbehoud van de ontwikkelingen. Mocht juni in verband met het Corona te vroeg blijken, dan verschuift de beurs door naar de nieuwe datum: 12 en 13 maart 2021.

Zie ook de communicatie vanuit Sooner Events via https://www.facebook.com/MASSAGEvakBEURS/ en https://www.sooner.nl/. Je kunt je ook inschrijven voor hun nieuwsbrief, via https://www.sooner.nl/contact/.

Algemene LedenVergadering

We hadden een ALV gepland op de zaterdag van de Massage- en Complementairvakbeurs, 14 maart. Omdat de beurs (op die data) is geannuleerd kon de ALV op die datum ook niet doorgaan. Inmiddels zijn voor de beurs nieuwe data gepland (26/27 juni, zie hierboven), én we hadden als bestuur al een nieuwe datum gepland voor de ALV: 28 juni, gecombineerd met de geplande workshops Klachtgerichte Stoelmassage door Stefan van Rossum en de herhaling van Het Geheim Van Shiatsu door Jaana Siltasalmi, bij Esoterra in Bilthoven.

Om te voorkomen dat alle bestuursleden 3 dagen achter elkaar door het land moeten reizen hebben we de eerstvolgende ALV nu toch weer gepland tijdens de beurs, en wel op vrijdag 26 juni. Dit natuurlijk weer onder het voorbehoud dat de beurs dan kan doorgaan. Alternatief is nog steeds die 28e juni (als die wél kan doorgaan).

In ieder geval staan we dan stil bij het jaarverslag 2019 en het jaarplan 2020. Verder verwachten we dan de reeds aangekondigde bestuurswisselingen. De kascontrolecommissie zal de ALV adviseren om de penningmeester décharge te verlenen over de gevoerde administratie. De kascontrolecommissie bestaat uit 2 leden, op dit moment zijn dat Jacqueline Huigsloot en Martine Lijftogt-Mackay. Ieder jaar treedt 1 lid af, dit jaar is dat Jacqueline, en voor haar zoeken we nu een vervanger. Wie van de leden heeft enige affiniteit met de boekhouding en wil deze taak gedurende 2 jaren vervullen? We horen het heel graag!