Dit is de Nieuwsbrief van de Beroepsvereniging voor Stoelmasseurs van mei 2020.

Onderwerpen in deze nieuwsbrief:

• Dossier: Corona
• terugblik workshop Beter Ademen
• Agenda
• BvS Promotie-tasjes

Dossier: Corona

De pagina Dossier: Corona is weer bijgewerkt, met de volgende informatie.

Op 7 mei heeft NGS de Leidraad Verantwoord Masseren aangepast met de nieuwste inzichten, en daar bijlagen aan toegevoegd met veelgestelde vragen en de richtlijnen die we vanuit onze beroepsvereniging hebben aangedragen. Een waardevol setje documenten dus, waar we allemaal ons voordeel mee kunnen doen! Met toestemming van het NGS delen we deze documenten met jullie op onze Corona-pagina.

Het RIVM heeft op 7 mei in de namiddag een webpagina gepubliceerd met daarop adviezen en suggesties over ‘Veilig werken bij contactberoepen’. Zie

De NGS-leidraad komt grotendeels overeen met de adviezen van het RIVM. Op een paar punten hebben zij de leidraad aangepast, de nieuwe versie is 4.0 gedateerd 8 mei 2020. Daarnaast vind je daarin een aangepast advies over de kwetsbare groepen. De bijlagen 10 en 11 zijn ongewijzigd. Ook deze versie vind je op de pagina Dossier: Corona.

Masseurs die geen lid zijn van het NGS kunnen zich aanmelden voor een speciale Coronavirus-alert. Na inschrijving ontvang je binnen 24 uur direct alle bijlagen behorende bij de leidraad ‘verantwoord masseren in de 1,5 meter samenleving’ en blijf je op de hoogte van alle ontwikkelingen m.b.t. het coronavirus. Tevens krijg je per post een NGS-magazine. Kosten: € 19,95.

Aanmelden: www.mijnwebwinkel.nl/winkel/ngswebshop/c-5275070/coronavirus/.

Terugblik workshop Beter Ademen

Op 26 april hadden we de online workshop Beter Ademen. Saskia van Poppel heeft hier onderstaand stukje over geschreven. Dankjewel Saskia!

Wat een bijzondere en gekke tijd leven wij nu op dit moment. Door alle prikkels en informatie raakte ik ‘buiten adem’. Omdat er nu van je gevraagd wordt om zoveel mogelijk binnen te blijven, kwam ik de workshop ‘beter ademen’ tegen van Nanette Hagedoorn. Deze heb ik vanochtend ‘online’ gedaan en was voor mij een verademing! Ademhalen is natuurlijk, maar wat ik vandaag geleerd heb is dat als je bewust wordt van je ademhaling het heel veel ontspanning (rust) brengt maar ook kan gebruiken voor volledige inspanning (actie). Een methode met als uitgangspunt: UITademen. Er valt veel te ontdekken wat adem voor je kan betekenen; je voelt het pas als je het ervaart. Voor mij was dit heel praktisch, helder en aanvullend; een mooie toevoeging naast meditatie/yoga.

Echt een aanrader! Pijnig jezelf niet, maar verras jezelf. Adem uit – Adem in. Ik zeg doen. Dank je wel Nanette en team.

Warme groetjes
Saskia van Poppel
Zitfit Stoelmassage Alkmaar
www.zitfit.nl

Op zondag 17 mei hebben we online samen gekookt, gegeten en gekiend! Gekiend? Ja, dat lijkt op bingo maar er zijn toch wel wat verschillen. Zie deze pagina op Wikipedia als je er alles van wilt weten!

Na de gezamenlijke warming up onder de inspirerende leiding van Monique gingen we in twee (virtuele) groepjes uit elkaar. Het ene groepje maakte met Ronald L’Abée een heerlijke aardappeltortilla met aziatische komkommersalade, en het andere groepje maakte met Martin Velthuizen een paddenstoelenragout (klik op de naam van het gerecht om het recept te lezen).

Tijdens het eten hield iedereen de camera bij de hand en konden we nog even fijn van gedachten wisselen over de corona-maatregelen. Hoe start je weer op? Je houdt je natuurlijk aan de regels, maar hoe ga je daar dan precies mee om? En misschien neem je nog extra maatregelen? Het was fijn om hier met vakgenoten over te kunnen praten, helemaal onder het genot van zo’n heerlijke, zelfgemaakte lunch!

Na een korte pauze kwamen we weer online bij elkaar voor drie rondjes kienen. Briljant idee van onze Wendy, en zij kon via ‘paps’ een heuse kiencomputer lenen. Zie de foto voor een blik in de studio! Er waren fraaie prijzen te verdelen, waaronder een jaar lidmaatschap van de BvS! En omdat twee deelnemers tegelijk een goede kien hadden konden we 2 leden blij maken met een jaar verlenging van hun lidmaatschap!

Het was een zeer geslaagde middag, zeker voor herhaling vatbaar.

Agenda voor de komende maanden (herhaling)

Alle geplande fysieke bijeenkomsten zijn op dit moment geannuleerd. We gaan daarvoor nieuwe datums prikken. Wie al een ticket heeft gekocht wordt als eerste geïnformeerd. Het ticket dat je hebt gekocht blijft geldig. Kun je de nieuwe datum niet dan kijken we samen naar de beste oplossing.

BvS Promotie-tasjes (herhaling+update)

De BvS heeft, ter gelegenheid van het 10-jarig bestaan in 2019, zogenoemde promotietasjes samengesteld. Voor ieder lid is zo’n tasje gratis beschikbaar. Heel wat leden hebben inmiddels al zo’n tasje ontvangen, te beginnen bij het jubileumweekend in september 2019, en daarna nog tijdens diverse workshops, uitwisselingen en de nieuwjaarsbijeenkomst.

De leden die nog geen tasje hebben ontvangen bieden wij nu de mogelijkheid om er alsnog een te bemachtigen. De tasjes zelf blijven gratis, en als je ze tijdens een bijeenkomst in ontvangst kunt nemen betaal je ook geen verzendkosten. We kunnen ze ook opsturen, in dat geval betaal je alleen de verzendkosten. Opmerking: de mogelijkheid om producten uit de webshop persoonlijk in ontvangst te nemen is tijdelijk opgeschort. Alles wat je bestelt wordt dus opgestuurd en je betaalt een bijdrage in de verzendkosten.

Meer informatie over het BvS-promotietasje in onze webshop.