link naar enqueteVanaf 15 oktober tot en met 15 november 2020 konden leden de jaarlijkse enquête invullen. Onderstaand een samenvatting van de belangrijkste uitkomsten. Het volledige resultaat kun je vinden op deze pagina.

In totaal is de enquête 95 keer ingevuld, dat is ongeveer 39% van het aantal leden, en is een kleine stijging ten opzichte van vorig jaar (35%).

Vraag 1: tevredenheid over de BvS

Gevraagd is naar de volgende 5 aspecten, met daarachter het percentage tevreden+zeer tevreden en de ontwikkeling ten opzichte van vorig jaar:

  • Vriendelijkheid/behulpzaamheid: 89% (-4%)
  • Communicatie: 96% (+3%)
  • Bereikbaarheid: 79% (+5%)
  • Informatieverstrekking: 95% (+2%)
  • Belangenbehartiging: 83% (+16%)

Enkele van de opmerkingen:

  • Kan me voorstellen dat ze het druk hebben, ben pas lid geworden. Had verwacht dat er iets vlotter op e-mails beantwoord zou worden. Kan ook mijn verwachting zijn
  • Fijn dat er steeds een nieuwsbrief komt en er staan goede informatieve artikelen op de website.
  • Vlot actie ondernomen om helderheid te geven over Corona-maatregelen en aansluiting gezocht bij grotere vertegenwoordigers van masseurs. Top.

Vraag 2: doelstellingen van de BvS

Naar aanleiding van een reactie vorig jaar is aan deze vraag het antwoord Niet van toepassing toegevoegd. Dat was nodig voor nieuwe leden die deze vraag niet goed konden beantwoorden. De resultaten:

  • Professionele ontwikkeling/informatie via website: (zeer) goed 90%, redelijk 5%, onvoldoende 1%, nvt 3% (ongeveer gelijk gebleven)
  • Samenwerken met andere partijen: (zeer) goed 82%, redelijk 4%, onvoldoende 1%, nvt 12%
  • Bekendheid geven aan stoelmassage: (zeer) goed 69%, redelijk 20%, onvoldoende 3%, nvt 7%
  • Vertegenwoordiging op landelijk niveau: (zeer) goed 81%, redelijk 11%, onvoldoende 3%, nvt 5% (een grote verbetering)
  • Bevorderen deskundigheid door workshops, cursussen en verdiepingsdagen: (zeer) goed 90%, redelijk 4%, onvoldoende 2%, nvt 3% (verbeterd)

Opmerkingen:

  • Alle workshops zijn op zich top. Ik zou graag nog meer aanbod willen hebben en meer zichtbaarheid. Als stoelmasseur, lid van de BvS, zou ik graag korting willen hebben op andere aanverwante (vervolg-)opleidingen.
  • te weinig aanbod, vaak terugkerende cursussen wat door vaste cursusleider wordt gegeven

Vraag 3: hoe vind je dat de BvS op het corona-virus heeft ingespeeld?

  • Verstrekken van informatie specifiek voor stoelmasseurs: (zeer) goed 88%, redelijk 6%, onvoldoende 1%, nvt 4%
  • Samenwerken met andere partijen: (zeer) goed 90%, redelijk 3%, onvoldoende 2%, nvt 4%
  • Beslissingen ten aanzien van de bijeenkomsten: (zeer) goed 88%, redelijk 6%, onvoldoende 0%, nvt 5%

Opmerkingen:

  • van mij mag men kwa doorgaan van workshops meer uitgaan van de eigen verantwoordelijkheid van de leden. Het afzeggen van een workshop zonder dat de docent ziekt is of dat er te weinig deelnemers overblijven vindt ik te bevoogdend
  • Samenwerking met de NGS wat betreft het protocol was goed. Mijn advies is wel om als onafhankelijke stoelmassage belangenvereniging te blijven bestaan. (+2 vergelijkbare reacties)
  • Beslissingen, aanpak, communicatie en verantwoordelijkheid hierin konden m.i. niet beter!

Vraag 4: wat vond je van de online-bijeenkomsten?

  • Goed alternatief voor ‘annuleren’: 22%
  • Had voor mij niet gehoeven: 3%
  • Goede aanvulling op het programma, mag wel blijven: 14%
  • Ik wil alleen fysieke bijeenkomsten: 5%
  • Ik heb geen gebruik gemaakt van de mogelijkheid: 84%

Opmerkingen:

  • Fysieke bijeenkomsten hebben zeker meerwaarde maar in deze corona tijden goed alternatief, mag van mij in de toekomst naast de fysieke bijeenkomsten ook on line blijven.
  • Milievriendelijk èn heel efficiënt (goed voor een goede balans van de masseur). Mooi om soms live soms online te organiseren.
  • Ik vind online wel een goed idee, omdat ik in Friesland woon en de reisafstand wel een drempel is om fysiek te komen.
  • persoonlijk hou ik helemaal niet van online lessen volgen en ik mis dan met name de persoonlijke aandacht
  • Heb ook gemist dat dat kon. Eigen schuld, dikke bult.

Vraag 5: gevolgen van de corona-pandemie voor jouw werk als stoelmasseur

  • Door Corona ben ik gestopt als stoelmasseur: (volledig of enigszins) mee eens 24%, neutraal 12%, (zeer) mee oneens 44%, nvt 20%
  • Ik ben of moet er alternatieve werkzaamheden bij gaan zoeken: (volledig of enigszins) mee eens 53%, neutraal 12%, (zeer) mee oneens 17%, nvt 18%
  • Ik heb nu veel minder werk als stoelmasseur: (volledig of enigszins) mee eens 87%, neutraal 4%, (zeer) mee oneens 4%, nvt 4%
  • Ik merk niet veel van de corona-maatregelen: (volledig of enigszins) mee eens 2%, neutraal 9%, (zeer) mee oneens 79%, nvt 10%

Bij deze vraag zijn heel veel (32) opmerkingen geplaatst. Een paar daarvan uitgelicht:

  • Gedwongen gestopt als stoelmasseur bij mijn klanten/bedrijven, ben nu niet welkom bij deze bedrijven. Stoelmassage pas ik wel toe in mijn praktijk, maar weinig klanten momenteel in mijn praktijk.
  • Ik heb naast de massage nog een baan die gewoon doorloopt. En meer schoonmaken in mijn praktijk gaat niet want die is hysterisch schoon. Enige verschil wegwerpmondkapjes waar ik sinds 11 mei al mee begonnen ben. (veel vergelijkbare reacties van leden die er een baan of andere werkzaamheden naast hebben)
  • Sinds de corona uitbraak heb ik geen stoelmassages op locatie uitgevoerd. Ik geef nu alleen massages in mijn eigen praktijk
  • Ik overweeg te stoppen miv 2021

Vraag 6: aantal bijeenkomsten

Voldoende, zegt 93% van de respondenten. 7% vindt het te weinig, niemand vind het teveel. Hieronder nog een paar opmerkingen:

  • Ik zou het prettig vinden als de bijeenkomsten ook op andere dagen dan de zondag plaatsvinden, bijvoorbeeld de zaterdag.
  • cursussen worden vaak door dezelfde cursusleiders gegeven bijv. Hanneke

Vraag 7: onderwerpen voor volgend jaar

De top-5 van onderwerpen:

  1. Stoelmassagetechnieken: 93%
  2. Medische basis kennis: 50%
  3. Persoonlijke ontwikkeling: 45%
  4. Werkplek ergonomie 41%
  5. Commerciële vaardigheden: 39%

Vraag 8: tips voor het bestuur

Er waren 54 reacties, vrijwel allemaal positief, waarvoor hartelijk dank!

Enkele van de meer kritische/opbouwende reacties:

  • Mag wat mij betreft wat meer on line gebeuren ook het volgen van zoomlessen/ workshops en bijeenkomsten on line e.d.
  • Een richtlijn voor wat gebruikelijk is om te vragen bij bedrijven voor een stoelmassage, per sessie, per uur. Altijd lastig namelijk.
  • Wees zichtbaar in de wereld waar kansen liggen voor stoelmassage. Nodig potentiele klanten / vertegenwoordigers van bedrijfstakken uit op bijeenkomsten, dan leren we elkaar beter kennen en neemt de bekendheid toe.
  • Een keer een samenwerking met BoYi academie zou leuk zijn. Daar heb ik mijn cursus (chinese) stoelmassage gevolgd.
  • Workshops/cursussen verdelen over het hele land. Geen zondagen. Zoals eerder vermeld een kennismakingsbijeenkomst voor nieuwe leden. Om meer leden te werven het abonnement goedkoper te maken, bv. € 50,= p/jaar in plaats van de huidige € 75,=.
  • nee jullie zij toppertje. Ik heb alleen vreselijk behoefte aan nog een waanzinnig weekend met zij allen xx
  • De foto’s en verslagen van bijeenkomsten lijken van een gezelligheidsclub, van ons kent ons en we hebben het zo leuk met elkaar en we wisselen recepten uit. Dat beeld past niet in mijn beeld van een beroepsvereniging (een organisatie van bevlogen ondernemers die hun brood verdienen en moeten verdienen met dit vak), en stoot mij af om naar zo’n bijeenkomst te gaan. Voor gezelligheid heb ik wel vriendinnen, de BvS wil ik voor mij als professioneel masseur

Vraag 9: wat heeft de BvS je tot nu toe gebracht?

Dit was een open vraag waarop 68 reacties zijn binnengekomen. Een aantal hieruit:

  • Mijn zelfverzekerdheid is enorm toegenomen door de leuke / gezellige sfeer en de mensen die ik heb leren kennen. Geniet steeds weer als wij bij elkaar komen en wij leren ook zoveel van ieder die het doet op zijn manier. Bedankt.
  • Kennis door cursussen en de website. Opdrachten voor een stoelmassage bedrijf.
  • Een mooi netwerk met collega’s. Hoewel ik duidelijk verschil merk tussen masseurs die parttime werkzaam zijn en die er fulltime bezig zijn.
  • Ik ben heel blij met de bijeenkomsten van de BvS die ik heb meegemaakt. Het is geweldig om nieuwe technieken te leren en tegelijkertijd collega’s te ontmoeten en daarmee van gedachten te wisselen. Heel erg bedankt daarvoor!
  • Niks, maar ik doe er zelf ook niks aan. Pas als mijn therapeutenopleiding straks klaar is, heb ik weer meer tijd voor dit soort dingen…
  • Dankzij de BVS was ik vindbaar voor een grote opdrachtgever die landelijke dekking heeft. Ze is gaan zoeken in jullie database en ik woonde vlakbij die opdracht. Verder heel veel leuke contacten en niet te vergeten vorig jaar het superweekend in Uddel. Ik hoop dat we gauw met zijn allen weer volop aan het werk kunnen!
  • BvS is al vanaf mijn start als masseur/massagetherapeut (2014) mijn rots in de branding. Dankzij de workshops ontdek ik wat ik leuk vind en wat bij mij past. Je kunt gerust stellen; de fundering van mijn persoonlijke en professionele ontwikkeling binnen mijn bedrijf.
  • Erkenning als stoelmasseur,. Voelt als steun in de rug, extra kennis door de mogelijkheid om tegen zeer laag tarief workshops te kunnen volgen, gezelligheid, contact met collega’s, en het op een makkelijke overzichtelijke manier bij kunnen blijven van alle ontwikkelingen op ons vakgebied. Ik ben echt heel erg blij met jullie!


Om álle reacties te kunnen lezen, zie deze pagina.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.